لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

ماندگار: بدتر شدن وضعیت امنیتی و نیاز راه حل بنیادین


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی مسایل امنیتی در سرمقاله‌های شان پرداخته‌اند.

  • ماندگار

روزنامه ماندگار عنوان سرمقاله‌اش را این چنین نوشته "بدتر شدن وضعیت امنیتی و نیاز راه حل بنیادین."

در ادامه گفته شده که حالا با گذشت هر روز، نهاد‌های امنیتی به ضعف و ناکاره‌گی می‌گرایند و گزارش‌های ماه‌های اخیر در مجموع نشان از ناتوانی مدیریتی و آموزشی در این نهاد‌ها دارد.

سرمقاله نویس نوشته که باید تغییرات اساسی و بنیادین و کلی در نهاد‌های امنیتی وارد شود، زیرا تا زمانی‌که ما نتوانیم اصلاحات را در این نهادها وارد کنیم، نمی‌توانیم انتظار روزگار بهتری را داشته باشیم.

در اخیر نوشته شده که اکنون این نهادها به دلیل سیاست‌های قومی و سمتی که دارند به نهادهای بسیار بی‌کاره و نفوذی دشمن تبدیل شده‌اند و این به خیر ملت و افغانستان نیست.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا در سرمقاله‌اش در رابطه به وضعیت امنیتی نوشته که باید در این مورد با امریکا به گونه واضح صحبت شود.

در سرمقاله آمده که وضعیت امنیتی در افغانستان بسیار خراب شده‌است و مخالفان مسلح در دروازه‌های شهر‌ها موقعیت گرفته‌اند و منتظر فرصت هستند که داخل شهر‌ها شوند.

روزنامه از قول برخی از اعضای مشرانو جرگه و ولسی جرگه نوشته که با در نظرداشت وضعیت بد امنیتی در افغانستان پیمان امنیتی با امریکا باید لغو شود، چون به‌گفته آنان این پیمان هیچ نوع تأثیر بالای بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان نداشته‌است.

نویسنده نوشته که برای مردم افغانستان بهتر است تا از طریق لویه جرگه با کشور‌های دخیل در قضیه افغانستان به‌شمول امریکا صحبت صورت بگیرد و سؤال شود که دلیل بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان چیست؟

در ادامه نوشته شده که حضور کشور‌های خارجی در قسمت تأمین امنیت باید مؤثر تمام شود و اگر نشود باید راه دیگری جستجو شود تا مردم افغانستان نفسِ راحت بکشند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که باید مسئولان بی‌کفایت از وظایف‌شان برکنار شوند.

روزنامه نوشته که شهروندان هر کشور به نظام و حکومت‌ها مشروعیت می‌بخشند و در وقت ضرورت کمر می‌بندند و از سرزمین‌شان حراست و نگهداری می‌کنند.

و در مقابل حکومت‌ها هم در برابر مردم خودشان مکلفیت و وجایبی دارند که باید آنرا بپذیرند و در راستای تحقق آن از هر گونه تلاش دریغ نکند.

در ادامه نوشته شده که مسئولان امنیتی و دفاعی باید به مردم پاسخگو باشند که به کدام دلیل می‌گذارند تا پوسته‌های امنیتی در سراسر افغانستان با خطر سقوط مواجه شوند.

در اخیر روزنامه نوشته که پارلمان افغانستان در زودترین فرصت باید مسئولان امنیتی و دفاعی را مورد استیضاح قرار داده و آنان را سلب صلاحیت نماید و به جای آنان اشخاص وطندوست و کاردان توظیف شوند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس در مطلبی نوشته که رئیس جمهور خطاب به مسئولان امنیتی و دفاعی گفته که در قسمت تأمین امنیت مردم و دفع و طرد توطئه‌های شوم گروه‌های تروریستی، اقدامات جدی نمایند.

XS
SM
MD
LG