لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

وال ستریت ژورنال: برنامه توانمند سازی زنان افغان،به هدفش نرسیده است


  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در مورد برنامه اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا برای زنان افغان مطلبی را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، بزرگترین برنامه برای زنان افغان که در سه سال گذشته حدود نود میلیون دالر هزینه برداشت، اصلاً به هدفش نرسیده است.

وال ستریت ژورنال به نقل از مفتش خاص امریکا برای امور بازسازی افغانستان گزارش داده که این برنامه، زمینه های کاری را تنها برای پنجاه و پنج زن در اداره های حکومتی افغانستان فراهم کرده است.

به باور سیگار، اداره انکشاف بین المللی امریکا اهدافش را در افغانستان به کنُدی پیش برده و پول مالیه دهنده گان امریکا را با خطر روبرو ساخته است.

سیگار: اداره انکشاف بین المللی امریکا اهدافش را در افغانستان به کنُدی پیش برده است
سیگار: اداره انکشاف بین المللی امریکا اهدافش را در افغانستان به کنُدی پیش برده است

برنامه توانمند سازی زنان افغان تحت نام “Promote” برای رشد زنان در عرصه های عمومی، خصوصی و جامعه مدنی برای پنج سال تنظیم شده بود.

روزنامه وال ستریت ژورنال گزارش داده که هدف این بود تا دو هزار و یک صد زن از طریق برنامه توانمند سازی زنان شامل اداره های حکومتی شوند اما تنها پنجاه و پنج زن از طریق این برنامه صاحب کار دولتی در افغانستان شده اند.

تنها پنجاه و پنج زن از طریق برنامه “Promote” صاحب کار دولتی در افغانستان شده اند

سیگار این هدف را انکشاف خیلی ضعیف عنوان میکند. اداره انکشاف بین المللی امریکا به صورت فوری در مورد این یافته های مفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان تبصره نکرده است.

  • روزنامه اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت به کشته شدن یک شهروند افغانستان که از بریتانیا اخراج شده بود، توجه کرده است.

به نوشته روزنامه، زین الدین فضلی پس از شانزده سال زنده گی در بریتانیا، از سوی وزارت داخله آنکشور به اخراج مجبور شد.

اندیپندنت نوشته که آقای فضلی پس از رسیدن به افغانستان از سوی طالبان تیرباران شده است.

در ادامه آمده که این مرد چهل و هفت ساله افغان با همسر و چهار فرزندش که همه شان در بریتانیا به دنیا آمدند، به حیث پناهنده در آنکشور زنده گی میکرد اما پس از چند تخلف کوچک، مجبور به اخراج شد.

حزب کارگر بریتانیا: احکومت نسبت به تهدید واقعی که برای مردم وجود دارد، غفلت کرده است
حزب کارگر بریتانیا: احکومت نسبت به تهدید واقعی که برای مردم وجود دارد، غفلت کرده است

روزنامه به نقل از سمیره فضلی همسر این پناهجوی افغان نوشته که جمعه گذشته پس از دیدن تصویر جسد شوهرش در فیس بوک، از مرگ او آگاه شده است.

اندیپندنت در ادامه گفته که زین الدین فضلی باشنده اصلی ولایت میدان وردک بود و در سال ۲۰۰۰ میلادی و در حاکمیت طالبان از منطقه اش فرار کرد، در بریتانیا پناهنده شد و سپس اقامت دایمی آنکشور را گرفت.

در گزارش اندیپندنت، سمیره فضلی گفته که برای قاضی و مقام های بریتانیا بار ها عذر کرده بود که همسرش را به افغانستان نفرستند اما چنین نشد.

سمیره فضلی: برای قاضی و مقام های بریتانیا بار ها عذر کردم که همسرم را به افغانستان نفرستند اما چنین نشد

خانم فضلی میگوید: حالا تمامی چهار فرزندش که شانزده، سیزده، شش و سه ساله اند، به دنبال شنیدن خبر مرگ پدر شان در افسرده گی خیلی شدید بسر میبرند.

روزنامه اندیپندنت گزارش میدهد که داین ابوت، وزیر داخله متبادل از سوی حزب کارگر که مخالف سیاسی حکومت بریتانیا است، خبر کشته شدن زین الدین فضلی توسط طالبان را پس از اخراجش از این کشور، خیلی تکان دهنده میخواند و میگوید که حکومت نسبت به تهدید واقعی که برای مردم وجود دارد، غفلت کرده است.

وزارت داخله بریتانیا تا هنوز در مورد تخلف های زین الدین فضلی و اخراج او جزئیات نداده است.

XS
SM
MD
LG