لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

طرفداران ائتلاف بزرگ ملی دروازه کمیسیون انتخابات در هرات را مسدود کردند


صدها تن از طرفداران ائتلاف ملی در گردهمایی در ولایت هرات دروازه کمیسیون مستقل انتخابات این ولایت را مسدود کردند.

این معترضان که حکومت وحدت ملی را به سازمان‌دهی و تقلب در انتخابات آینده ولسی جرگه متهم می‌کنند، خیمه تحصن برپا کردند.

این معترضان تاکید می کنند که تا حکومت از دخالت در امور کمیسیون مستقل انتخابات دست برندارند، از اعتراض های شان دست نخواهند کشید.

عارف كياني عضو رهبري ائتلاف ملي می گوید، خواسته های آنان مستقل عمل کردن کمیسیون انتخابات، مشخص شدن نقش احزاب سیاسی در نظارت از روند انتخابات و حل مشکل تقلب در نصب استیکرها است.

او افزود:

"اگر حکومت به خواست‌های ما رسیده‌گی نکرد ما سعی می‌کنیم این بار که ما به شکل خیلی دموکراتیک از تحرکات مدنی استفاده کردیم، بعداً ما نافرمانی مدنی خواهیم کرد، دروازه‌های ولایات، دروازه های شاروالی‌ها را بسته کرده و مقامات ارشد حکومتی را اخراج میکنیم."

معترضان در ولایت هرات حکومت وحدت ملی را به سازمان‌دهی تقلب گسترده در انتخابات پيشرو و مهندسي كردن روند انتخابات متهم مي‌كنند.

جمعه گل و وحيد احمد دو تن از این معترضان بر برآورده شدن خواسته های شان از سوی حکومت تاکید می کنند.

او افزود:

"جلوتقلب گسترده را بگیریم، جلواین مهندسی و این طراحی را بگیریم و نگذاریم که دوباره به سرنوشت این مردم بازی صورت گیرد."

"این تذکره های غیر قانونی را آورده اند و شما دیدید از طریق رسانه ها که یک نفربه هفت جا رفته بود ثبت نام کرده بود."

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت هرات می گویند، با آغاز تظاهرات در مقابل این کمیسیون، تمام کارمندان خود را از دفتر شان بیرون کرده اند.

منعمه سادات مسئول دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در هرات می گوید، خواست این معترضان همان خواست احزاب سیاسی افغانستان است که از حکومت دارند.

او افزود:

"دروازه کمسیون امروز از ساعت هشت‌ونیم بجه بود که یک تعداد آمده بودند بخاطر این‌که خیمه تحصن را آنجا برپا کنند و بالاخره به تعداد شاید یکنیم صد، دوصد، سی‌صد و شاید هم بیشتر آمدند و خیمه خود را پهن کردند. خواست این افراد به ارتباط خواست احزاب است و فعلاً کارمندان کمیسیون به اساس هدایت که برایشان داده‌ایم به کمسیون نیستند."

در حاليكه معترضان دروازه كميسيون مستقل انتخابات در هرات را مسدود كرده اند اما امین الله امین آمر امنیت قوماندانی امنیه هرات می گوید، پولیس اجازه نمی دهند که این معترضان مانع کار کارمندان کمیسیون انتخابات شوند.

او افزود:

"تا فعلاً ما اجازه نداده ایم با بعضی کسانی‌که همرای شان صحبت کردم، آن‌ها نمیتوانند که دروازه کمیسیون را بسته کنند، حق شان نیست که دروازه کمیسیون را بسته کنند، این یک پروسه ملی است و تظاهراتی که دارند، گفتنی دارند او به خود شان تعلق می‌گیرد و ما به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم که دروازه کمیسیون را بسته کند."

ائتلاف ملی افغانستان که از سوی عطاء محمد نور، جنرال دوستم، محمد محقق، رحمت الله نبیل، نورالحق احدی و شماری سیاسیون رهبری می شود، از نصب استکیرها بر تذکره ها و عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شکایت دارد.

این ائتلاف هشدار می دهد که تقلب در انتخابات پیش رو را نمی پذیرد و در مقابل حکومت خواهند ایستاد.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG