لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

سپیدار: حکومت جدید پاکستان آماده همکاری با افغانستان است


ریاست اجرائیه گفته‌است، حکومت جدید پاکستان آماده همکاری با افغانستان است.

در خبرنامۀ ۲۴ ‌سنبلۀ این ریاست آمده که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان دیروز شنبه با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در قصر سپیدار در کابل دیدار کرد.

در بخش از خبرنامه آمده‌است که آقای قریشی در جریان سفر یک روزه‌اش به کابل گفت، با وجود چالش‌ها و دشواری‌های موجود در روابط میان دو کشور، اسلام آباد آماده‌است در همکاری با افغانستان برای بهبود وضعیت کوشش کند.

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان هم روز شنبه در صحبت با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که حکومت جدید پاکستان ظاهراً مشتاق همکاری با افغانستان است.

وی افزود:

"حکومت جدید پاکستان بر همکاری‌های منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه میان افغانستان و پاکستان بسیار تأکید دارد و ما هم امیدوار هستیم که حکومت جدید پاکستان درب گفتگوهای کلان را باز کند."

پیش ازین، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هم با آقای قریشی دیدار کرد.

در خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که دو طرف عمدتاً در مورد مسایل امنیتی، صلح و ثبات در منطقه و نیز مبارزه با تروریزم بحث کردند.

از سوی دیگر، رسانه‌های پاکستانی از جمله روزنامۀ انگلیسی زبان" َد نیوز" گزارش داده‌اند که وزیر خارجۀ پاکستان سفرش را به کابل "بسیار سودمند" توصیف کرده‌است.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد روز شنبه در گفتگو با رادیو مشال گفت که از حکومت جدید پاکستان همان انتظاراتی را دارند که از حکومت گذشته این کشور داشتند:

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد
حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد

" احترام متقابل باید میان دو کشور ایجاد شود. باید باعث صلح و ثبات یکدیگر و خوشی و رفاه یکدیگر شویم. باید سبب نزدیکی دو کشور و مردمان دو کشور شویم، نه آنکه سبب بربادی و جنگ شویم."

افراسیاب ختک یکی از رهبران حزب عوامی نشنل پاکستان است.

او به روز شنبه به رادیو آزادی گفت، هر چند دید و وادید میان مقام‌های ارشد افغانستان و پاکستان خوب است، ولی به باور او چیزی جدیدی به چشم نمی‌خورد.

وی افزود:

افراسیاب ختک
افراسیاب ختک

"فکر نمی‌کنم، حکومت ملکی پاکستان تا اندازۀ نیرومند است که مستقلانه تصمیم بگیرد. فکر نمی‌کنم که ما در پاکستان به آن مرحله رسیده باشیم."

مقام‌های ایالات متحده، پاکستان را متهم کرده‌اند که برای کمک به شکست دادن گروه‌های جنگجوی مانند شبکه حقانی و طالبان افغان به اندازۀ کافی تلاش نکرده است. آنان مدعی اند که این گروه‌های جنگجو در پاکستان نزدیک مرز افغانستان لانه‌های امن گزیده‌اند.

به اساس گزارش‌ها، مقام‌های استخباراتی ایالات متحده می‌گویند که اداره استخبارات پاکستان و دیگر نهادهای نظامی این کشور حتی در بخش تمویل و تسلیح طالبان کمک کرده‌اند، هم به دلایل ایدیولوژیک و هم برای مقابله با نفوذ رو به افزایش هند در افغانستان.

اما، اسلام آباد این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG