لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

آرمان ملی: انتخابات در افغانستان با مشکلات زیاد روبه‌رو است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت در شماره‌های امروزی‌شان تبصره نموده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که انتخابات در افغانستان با مشکلات زیاد روبه‌رو است.

به باور نویسنده جنگ و نا امنی، عدم موجودیت نهادهای بی‌طرف انتخاباتی و عدم موجودیت اراده جدی در رهبری حکومت برای برگزاری انتخابات سالم و شفاف، مشکلاتی اند که انتخابات پیشرو ولسی جرگه تحت سایۀ آن قرار گرفته‌است.

روزنامه نوشته که راه حل برای تمام مشکلات امکان دارد که پیدا شود، ولی چنانچه دیده می‌شود در داخل حکومت روحیه برای حل این مشکلات وجود ندارد.

به باور سرمقاله نویس، شواهد وجود دارند که انتخابات ولسی جرگه پُر از فساد و تقلب خواهد بود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه با عبد رب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی دیدار داشته‌اند.

در سرمقاله نوشته شده که هر دو رهبر حکومت وحدت ملی روز قبل به خانۀ آقای سیاف رفتند تا روی موضوعات سیاسی، امنیتی و سایر موضوعات مهم صحبت نمایند.

روزنامه نوشته که این ملاقات در حالی صورت می‌گیرد که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین در این اواخر تلاش نموده تا مقامات پیشین حکومت را یکجا بسازد.

در ادامه گفته شده که حامد کرزی مطابق به قانون اساسی و سایر قوانین نافذه افغانستان نمی‌تواند تا برای دور بعدی خودش را به ریاست جمهوری نامزد بسازد، ولی وی می‌خواهد برای ایجاد اداره مؤقت تحت رهبری خودش تلاش کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا روی تلاش‌های امریکا در رابطه به ذهنیت سازی در مورد موافقتنامه امنیتی امریکا و افغانستان تبصره نموده‌است.

روزنامه نوشته که بعد از آن‌که ولسی جرگه افغانستان انتقادات تند در رابطه به تطبیق توافق‌نامه امنیتی ایراد نمود و خواهان بازنگری این توافق‌نامه شد، سفارت امریکا در کابل تلاش‌هایش را برای ذهنیت سازی آغاز نموده‌است.

در مطلب از قول برخی از وکلا نوشته شده که سفارت امریکا حالا در ولسی جرگه لابی می‌کند تا نظر اعضای ولسی جرگه را در این مورد تغییر بدهد.

XS
SM
MD
LG