لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

ایرو ایشیا ریویو: واشنگتن خواهان مذاکره مستقیم با طالبان شده‌است


  • ایرو ایشیا ریویو

نشریه ایرو ایشیا ریویو در شمارۀ اخیر خود در مورد تلاش‌های جاری صلح در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده که در بخش آن می‌نویسد؛ اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا برای ختم جنگ ۱۷ ساله در افغانستان خواهان مذاکرات مستقیم بین امریکا و طالبان شده‌است.

به نوشته نشریه، طالبان مسلح که بر بخش زیاد خاک افغانستان تسلط دارند تا حال از مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان شانه خالی کرده‌اند.

نشریه می‌افزاید، امیدواری‌ها برای صلح در افغانستان بعد از آن بیشتر شد که بسیاری افغان‌ها از آتش‌بس اعلان شده از سوی رئیس جمهور اشرف غنی و طالبان در عید فطر با گرمی استقبال کردند.

ایرو ایشیا ریویو می‌نویسد، مقامات امریکایی قبلاً به این باور بودند که پروسه صلح افغانستان را خود افغان‌ها پیش ببرند، اما با در نظرداشت شرایط، امریکا موقف خود را تغییر داده و تصمیم گرفته‌است که خودش مذاکرات را با طالبان آغاز نماید.

به نوشته نشریه، امریکا این موضوع را هم مطرح کرده‌است که حکومت افغانستان و طالبان در مذاکرات خود در مورد پروسه سیاسی، قانون اساسی و وضعیت زنان در آیندۀ سیاسی این کشور، بحث کنند.

امریکا قبول کرده‌است که حاضر است در مورد تعداد سربازان خود در افغانستان و مسایل مربوط به مأموریت آن‌ها با طالبان صحبت کند.

به نوشته نشریه، از سال ۲۰۱۱ به این‌سو یک مانع اساسی در راه صلح افغانستان این بود که کی با کی مذاکره کند؟ این‌که اکنون واشنگتن با طالبان صحبت می‌کند یک پیشرفت مهم می‌باشد، بشرطی‌که این عمل بر پروسه سیاسی و انتخابات افغانستان تأثیر نگذارد.

امریکا به این باور است که در نهایت مذاکرات صلح باید بین حکومت افغانستان و طالبان صورت بگیرد، اما این‌که این فرصت چه وقت میسر می‌شود و چه وقت در مورد آن تصمیم گرفته خواهد شد، معلوم نیست.

نشریه تأکید می‌کند تمایل امریکا برای مذاکرات با طالبان این موضوع را واضح می‌سازد که ضرورت ختم فوری جنگ در افغانستان حس شده‌است.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شمارۀ اخیر خود به اوضاع سیاسی افغانستان توجه کرده و به بسته شدن دفاتر انتخابات در چندین ولایت افغانستان اشاره کرده‌است.

نیویارک تایمز می‌نویسد در حالی که برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها چند هفته باقی مانده‌است یک تعداد از اعتراض کننده‌گان روز شنبه در سه ولایت بزرگ افغانستان کندهار، هرات و بلخ دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات را مسدود کردند.

معترضان که از سوی چهره‌های قدرتمند محلی حمایت می‌شوند خواهان اقدامات جدی برای جلوگیری از تقلب در پروسه انتخابات شده‌اند.

به نوشته نیویارک تایمز این حالت نشانۀ دیگری از بحران سیاسی در افغانستان می‌باشد و دوام آن در افغانستان که جنگ با طالبان در آن جریان دارد، می‌تواند راه را به یک تشنج دیگر باز نماید.

به نوشته نیویارک تایمز، تأخیر شدن سه ساله انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها و ایجاد بحران در آستانۀ انتخابات ۲۸ میزان یک حقیقت تلخ را برملا می‌سازد، یعنی بعد از برگزاری ۵ انتخابات در ۱۷ سال که بیش از یک میلیارد دالر بر آن مصرف شده تا هنوز یک اجماع ابتدایی وجود ندارد که این انتخابات به چه ترتیب برگزار شود و کدام ارگان قابل اعتماد بر آن نظارت نماید؟

XS
SM
MD
LG