لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

گاردین: حدود ۶۰ درصد از مهاجران افغان در پاکستان به دنیا آمده اند


  • روزنامه گاردین

روزنامه گاردین به تعهد عمران خان صدراعظم پاکستان تمرکز کرده که گفته است، برای یک و نیم میلیون مهاجر افغان در آن کشور، تابعیت می‌دهد.

روزنامه به نقل از سازمان ملل‌متحد نوشته که پاکستان بزرگترین شمار پناهجویان را در جهان دارد و تا هنوز ۲،۷ میلیون شهروند افغانستان در آن کشور بسر می‌برند.

عمران خان روز یکشنبه در یک اعلام غیر منتظره در کراچی گفت، آن عده از شهروندان افغانستان که فرزندان‌شان در پاکستان به دنیا آمده و بزرگ شده اند، تابعیت این کشور را خواهند گرفت.

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

به‌گفته صدراعظم پاکستان، چگونه ممکن است تا کسانی را که برای ۳۰ تا ۴۰ سال در این کشور زنده‌گی کرده اند، اخراج کرد.

گاردین بر اساس سروی سازمان ملل نوشته که حدود ۶۰ درصد از مهاجران افغان در پاکستان به دنیا آمده اند، بناءً یک و نیم میلیون تن از اعلام جدید عمران خان بهره‌مند خواهند شد.

به استدلال روزنامه، بر اساس یکی از ماده‌های قانون اساسی پاکستان که در سال ۱۹۵۱ پذیرفته شد، هر کسی که در آن کشور زاده شود، از حقوق شهروندی برخوردار شده می‌تواند.

در ادامۀ مقاله آمده است، تعهد تازه پاکستان یک تغییر مسیر را از موضع گذشته این کشور در برابر افغان‌ها نشان می‌دهد، زیرا آن‌ها در گذشته به تولید و تقویت تروریزم متهم شده اند.

گاردین: بر اساس سروی سازمان ملل حدود ۶۰ درصد از مهاجران افغان در پاکستان به دنیا آمده اند.
گاردین: بر اساس سروی سازمان ملل حدود ۶۰ درصد از مهاجران افغان در پاکستان به دنیا آمده اند.

به نوشته گاردین تا هنوز پرسش‌های مطرح است که آیا عمران خان این پیشنهاد را برای اردوی پر قدرت پاکستان پیشکش کرده یا نه؟ زیرا پالیسی‌ها را در مورد مهاجران، همیشه اردو تعیین می‌کند.

شماری از آگاهان، این اقدام عمران خان را یک انگیزۀ سیاسی می‌دانند و می‌گویند، او می‌خواهد با دادن حقوق شهروندی برای افغان‌ها خصوصاً پشتون‌های که سال‌های طولانی را در پاکستان سپری کرده اند، حمایت بیشتر از سوی آن‌ها را به خود و حزبش جلب کند.

  • روزنامه دی هیل

روزنامه دی هیل "The Hill" نوشته که مبارزه با گروه داعش در افغانستان، به شیوه‌های تازه نیاز دارد.

به نوشته روزنامه، همان گونه که دیده می‌شود، تروریزم در افغانستان کاهش نیافته و غیر نظامیان خیلی بهای بزرگ در این جنگ می‌پردازند.

دی هیل نوشته که گروه داعش به فکر تقویت‌اش در افغانستان است و جای بهتر از این کشور یافته نمی‌تواند.

روزنامه استدلال می‌کند که همه‌گی می‌دانند، نیرو های افغان برای مبارزه با شورشیان آموزش دیده اند، اما گروه‌های تروریستی کسانی نیستند که فعالیت‌شان آشکار باشد و هم مانند این نیرو ها فعالیت کنند.

نیروهای اردوی ملی افغانستان به طور منظم در برابر گروه داعش و سایر گروه‌های تروریستی می‌جنگد.
نیروهای اردوی ملی افغانستان به طور منظم در برابر گروه داعش و سایر گروه‌های تروریستی می‌جنگد.

آن‌ها حملات را به اجرا می‌گذارند و با شیوۀ که حملات را انجام می‌دهند، می‌خواهند نیرو های امنیتی را فریب دهند.

به نوشته روزنامه دی هیل، نیرو های امنیتی افغان باید با شاخه خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش، برخورد متفاوت‌تر از طالبان کنند.

در این‌جا نقشه‌های جغرافیایی کمک کرده می‌تواند و در نهایت، استقرار گروه‌های متخصص ضد تروریزم و ضد شورشگری در مناطق تحت نفوذ داعش، نیاز جدی است.

دی هیل: به استقرار گروه‌های متخصص ضد تروریزم در مناطق تحت نفوذ داعش، نیاز جدی است.

​دی هیل استدلال می‌کند که شکست دادن به داعش در میدان‌های جنگ، در دراز مدت نا ممکن است، بناء چیزی که خیلی برای پیروزی در برابر این گروه مهم است، به دست آوردن حمایت باشنده‌های مناطق مرزی افغانستان و پاکستان است تا در نتیجۀ صفوف شورشیان داعش تقویت نشود و آن‌ها به سوی نابودی بروند.

XS
SM
MD
LG