لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

ویسا: بازنگری پیمان امنیتی با امریکا حق ولسی جرگه است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مورد پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا بیشتر در مطالب و سرمقاله‌های شان تبصره نموده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یک مطلب نوشته که تقابل شورای ملی و سپیدار بر سر بازنگری توافق‌نامه امنیتی کابل و واشنگتن آغاز شد.

روزنامه از قول عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نوشته که هیچ‌کس به نماینده‌گی مردم نمی‌تواند ادعای بازنگری توافق‌نامه امنیتی را کند.

در ادامه گفته شده که بازنگری پیمان امنیتی کابل-واشنگتن خواست مردم افغانستان نبوده، بلکه از سوی عدۀ به‌خاطر اهداف شخصی‌شان مطرح می‌شود.

در ادامه از قول آقای عبدالله گفته شده که زیر سؤال بردن یک توافق‌نامه که در لویه جرگه تأیید شده و مطرح کردن موضوع بازنگری آن به‌خاطر اهداف شخصی برخی‌ها، کمکی به بهبود وضعیت امنیتی کشور نمی‌کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی به نقل از ولسی جرگه نوشته که بازنگری پیمان امنیتی با امریکا حق ولسی جرگه است.

روزنامه نوشته که افغان‌ها هر روز قربانی می‌دهند و این حق نماینده‌گان مردم است که موافقت‌نامه امنیتی را که حکومت با امریکا امضا کرده‌است از نتایج آن پرسان کنند.

روزنامه از قول رئیس اجرائیه افغانستان نیز نوشته که وی گفته هیچ‌کس حق لغو و بازنگری پیمان امنیتی را ندارد، اعضای ولسی جرگه به‌خاطر منافع شخصی‌شان این تصمیم را گرفته‌اند.

در ادامه از قول رئیس ولسی جرگه نوشته شده که تا هنوز ذهن نماینده‌گان روشن نیست که تا چه اندازه در راستای تطبیق پیمان امنیتی با امریکا کار صورت گرفته‌است و کمیسیون اختصاصی کار می‌کند و گزارش را در این رابطه به جلسه عمومی ولسی جرگه ارائه خواهد کرد.

در ادامه از قول شکیبا هاشمی عضو ولسی جرگه نوشته شده که با وجود پیمان امنیتی با امریکا، عملاً خاک افغانستان را پاکستان راکت‌باران می‌کند، اما امریکا از این تجاوزات پاکستان چشم‌پوشی می‌کند.

  • انیس

روزنامۀ دولتی انیس نوشته که زیر سؤال بردن پیمان امنیتی با امریکا به بهبود وضعیت جاری در افغانستان کمک نمی‌کند.

روزنامه از قول داکتر عبدالله نوشته که در این اواخر در بارۀ پیمان امنیتی با امریکا بحث‌هایی جریان دارد، افغانستان چهار دهه است که در جنگ و کشمکش به سر می‌برد و هنوز هم جنگ جریان دارد و خواست مردم است که در افغانستان صلح و امنیت تأمین شود، اما به‌خاطر مسایل شخصی نباید پیمان امنیتی را که از سوی لویه جرگه تأیید شده، زیر سؤال برد.

XS
SM
MD
LG