لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

یک دختر به‌خاطر رفتن به کلینک در غور تیرباران شده‌است!


یک باشنده ولسوالی چهار سده می‌گوید، دختر جوانش پس از آن از سوی چندین تن به گلوله بسته شد که برای تداوی اش بدون اجازه به کلنیک این ولسوالی مراجعه نموده‌است.

ابراهیم که ظاهراً پنجاه‌ سال عمر دارد و باشنده اصلی ولسوالی چهارسده غور است، اکنون برای داد خواهی دختر جوانش که یک ماه قبل از سوی افراد مسلح تیرباران شده است به مرکز غور آمده است.

این مرد ادعا دارد که یک روز قبل از عید قربان زمانی‌که دختروی برای تداوی مریضی اش به کلنیک مرکز این ولسوالی مراجه کرده بود، نقیب الله کسی که دخترش از طفلی بنام وی بوده است با چندین تن دیگر به کلنیک آمده و دختر وی را با خود بردند.

ابراهیم می‌گوید که تنها گناه دخترش این بوده است که بدون اجازه نقیب الله شوهر نام نهادش به کلنیک رفته بود.

ابراهیم در مورد قضیه‌اش به رادیو آزادی چنین میگوید:

"یک روز قبل از عید قربان دختر مه مریض بود و به کلنیک رفته بود به همین وقت نقیب الله که خواهر زاده مه می‌شود و دختر مه از خورد برایش گفته بود با چند نفردیگه و چندین زن آمده و او را از کلنیک گرفتن باخود برده بودند که چرا بدون اجازه ما به کلنیک آمدی و بعداً لت‌وکوب کرده بودند."

ابراهیم که عکس نقره ماه دخترش تیرباران شده اش را بردست دارد می‌گوید بعد از آن که دخترش از سوی این افراد ربوده شد و چندین شب در نزد آنان بوده‌است و در این مدت هرنوع ظلم و ستم بروی صورت گرفته بود.

وی برای یادآوری از این شکنجه‌ها میگوید قبل از کشتن دخترش بر دست‌های وی میخ کوبیده و پاهایش را با اسلحه شکستانده بودند.

وی می‌گوید:

"بعد از آن که دختر کلان مره باخود برده بودند باز بالای خانه مه آمده مره هم با دختر سیزده ساله ام برده بودند و بسیار لت‌وکوب کردند و دختر کلان مرده دستهایش را با دیوار میخ زده بودند و پاهایش را با قونداغ تفنگ شکستانده بودند و سپس تیرباران کردند به حد که جنازه شناخته نمی‌شد."

به باوراین مرد پیر این قضیه در ساحه حاکمیت دولت اتفاق افتاده است و یک تن از عاملین قضیه سرباز و یک تن دیگر شان مدیر ترانسپورت آن ولسوالی میباشد.

این قضیه در ساحه حاکمیت دولت اتفاق افتاده است و یک تن از عاملین قضیه سرباز و یک تن دیگر شان مدیر ترانسپورت آن ولسوالی میباشد.

به گفته وی افراد دیگر نیز به حمایت مسئولان حکومتی دست به این عمل زده اند.

ابراهیم اضافه میکند دخترش که سه روز بعد از عید قربان کشته شد وی تا هنوز به چندین نهاد دولتی از چهارسده گرفته تا مرکز غور عریضه کرده است اما تاهنوز هیچ نتیجه نداده است و اکنون خانواده اش نیز در آن ولسوالی به گروه این افراد مانده اند.

در همین حال معصومه انوری رئیس امور زنان غور می‌گوید، نقره ماه زمان اختطاف و کشته شده است که از نامزادی با مرد که وی را اختطاف کرده بود انکار ورزید.

به گفته خانم انوری آن‌ها قضیه را با نهادهای مسئول و قوماندانی امنیه شریک ساخته اند اما تا هنوز هیچ کسی در پیوند به این موضوع دستگیر نشده است.

خانم انوری می‌گوید:

"بدبختانه دختر از سوی نقیب الله که از اقارب آن بوده با چند تن دیگر اختطاف شده و وقت دختر نخواسته با نقیب الله ازدواج کند او را با ضرب گلوله به شهادت رسانیدند و ما قضیه را تحت پی‌گرد قرار دادیم اما قوماندانی می‌گوید عاملین در ساحه خارج از حاکمیت دولت است."

از سوی هم سید ضیا حسینی حسینی سرپرست قوماندانی امنیه غور کشته شدن این دختر را تائید میکند اما میگوید، هنوز از دست داشتن منسوبین امنیتی و دولتی در این قضیه آگاه نیستند.

نقره ماه در حال کشته شده است که به گفته ای مسئولین ریاست امور زنان غور، خشونت علیه زنان در این ولایت امسال به تناسب سال های گذشته افزایش یافته است.

گزارش: قدیرغفوری

XS
SM
MD
LG