لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

ویسا: خلیل‌زاد و ولز با نماینده‌گان طالبان در دبی دیدار کرده‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت در مطالب و سرمقاله‌های شان تبصره نموده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته که زلمی خلیل‌زاد و الیس ولز در دبی با نماینده‌گان طالبان دیدار داشته‌اند.

در ادامه آمده که معاون وزارت خارجه امریکا و مشاور وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان در دیدار شان با طالبان در قسمت آزاد نمودن برخی از زندانیان طالبان وعده نموده‌اند.

روزنامه از قول وحید مژده که شخص نزدیک به طالبان گفته می‌شود، نوشته که در این نشست در مورد حضور امریکا در افغانستان و سند امنیتی امریکا و افغانستان نیز بحث شده‌است.

  • دنیا

روزنامه دنیا هم روی همین موضوع تمرکز نموده و نوشته که یک عضو شورای عالی صلح این دیدار را تأیید نموده، ولی از ارائه جزئیات خودداری نموده‌است.

در ادامه گفته شده که قرار است امروز چهارشنبه یک هیئت امریکایی به کابل بیاید و برعلاوه مقامات حکومتی با اشخاص نزدیک به طالبان هم ملاقات کند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در مورد انتخابات پیشروی ولسی جرگه و واکنش‌های احزاب سیاسی در سرمقاله‌اش نوشته‌است.

روزنامه عنوان سرمقاله‌اش را این چنین نوشته "خواست‌های ائتلاف درست نیست، ولی حکومت و کمیسیون انتخابات چگونه می‌توانند انتخابات را برگزار نمایند؟"

روزنامه نوشته که اگر این را قبول کنیم که در موضوع انتخابات ائتلاف بزرگ ملی و احزاب به راه نادرست روان اند، پس حکومت کدام برنامه و پلان منظم برای برگزاری انتخابات شفاف دارد؟

در سرمقاله آمده که انتخابات پیشرو پُر از تقلب خواهد بود و اشخاصی به ولسی جرگه راه پیدا می‌کنند که حکومت بخواهد، ولی سرمقاله نویس در این مورد کدام سند ارائه نکرده تا ادعا‌ اش را به اثبات برساند.

سرمقاله نویس ابراز نگرانی کرده و نوشته که حکومت از خشونت در برابر احزاب کار می‌گیرد که این اقدام حکومت نه‌تنها بالای پروسه انتخابات تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه روی وضعیت امنیتی و ثبات در افغانستان نیز تأثیر سوء می‌گذارد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در رابطه به چالش‌های انتخاباتی مطلبی نوشته‌است.

روزنامه نوشته که خواست‌های ائتلاف بزرگ ملی در مورد پروسه انتخابات بسیار ناوقت است، شاید که این خواست در پروسه، اصلاحات را بیاورد، ولی با در نظرداشت مدت اندک تا برگزاری انتخابات، عملی شدن خواست‌ها ناممکن است.

در ادامه گفته شده که احزاب این موضوعات را باید در آغاز حکومت وحدت ملی مطرح می‌کردند، چون به باور نویسنده از نگاه تخنیکی کار بسا دشوار است که پیشنهادات تطبیق شوند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مورد تأمین امنیت روز‌های عاشورا بالای نیروهای امنیتی صدا کرده که تا تدابیر شدید امنیتی را اتخاذ نمایند تا مردم افغانستان در روز عاشورا شاهد حادثات خونین نباشند.

XS
SM
MD
LG