لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

همایون همایون: تصامیم کمیسیون انتخابات در خانۀ سرور دانش اتخاذ می‌شوند


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و همایون همایون معاون اول ولسی جرگه
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و همایون همایون معاون اول ولسی جرگه

انتظار به برگزاری انتخابات و سرنوشت ناپیدای این روند در اوج از اختلاف‌ها میان حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات با حزب‌های سیاسی، تا این‌جا که اتهام‌های گستردۀ دو طرف حالا در ولسی جرگه نیز سر و صداهای را به همراه داشته‌اند.

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه که ریاست جلسه روز چهارشنبه «۲۸ سنبله ۱۳۹۷» را به عهده داشت، حکومت را به تلاش‌ها از بهر مهندسی انتخابات متهم می‌کند و می‌گوید بیشتر تصامیم کمیسیون مستقل انتخابات در خانۀ سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور اتخاذ می‌شوند.

وی گفت:

"یکی از تعهدات حکومت شفافیت در انتخابات بود، اما متأسفانه حالا تصمیم‌های دولتی و در مورد کمیسیون مستقل انتخابات که در خانۀ آقای دانش گرفته می‌شود باید بداند که مرتکب خیانت ملی شده‌است."

حالا که نزدیک به یک ماه دیگر به برگزاری انتخابات باقی مانده‌است، احزاب و جریان‌های سیاسی هنوز هم به پذیرفته شدن خواست‌های‌شان در پیوند به ابطال روند ثبت‌نام رأی‌دهنده‌گان، کارگیری از سیستم بایو متریک در روز برگزاری انتخابات و نظارت جدی احزاب از این روند تأکید می‌ورزند.

یک روز پیش از این ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که معاون اول ولسی جرگه نیز عضویت آنرا دارد در نشست خبری به حکومت هشدار داد که نمی‌تواند حتی با استفاده از نیروی نظامی جلو اعتراض‌ هواداران آنانرا بگیرد و بار دیگر تأکید کردند که در صورت پذیرفته نشدن خواست‌های شان جلو برگزاری انتخابات را خواهند گرفت.

اما پس از این انتقادها سرور دانش، معاون دوم رئیس‌ جمهور بستن دروازه‌های کمیسیون مستقل انتخابات را خلاف مصلحت‌های عمومی کشور خواند و این ائتلاف را به‌گروگان‌گیری متهم کرد.

آقای دانش دیروز در نشستی که به‌مناسبت ماه محرم در کابل سخن می‌زد، بستن دروازه‌های کمیسیون مستقل انتخابات را از سوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان عمل فرا قانونی و بازی با سرنوشت مردم خواند.

با این همه سید انور رحمتی رئیس دفتر سرور دانش در صحبت با رادیو آزادی اتهام‌های معاون اول ولسی جرگه را بی‌اساس می‌خواند و آنرا رد می‌کند.

وی گفت:

"بسیار متأسف هستم که معاون اول ولسی جرگه چنین دروغ و اتهام بی‌اساس را مطرح می‌کنند، معاون دوم رئیس جمهور درگیر عمده‌ترین مسایل بزرگ کشور است و حکومت با تمامی توان در تلاش برگزاری و انجام انتخابات شفاف و مطابق قانون کشور است."

همایون: بیشتر تصمیم‌گیری‌های کمیسیون مستقل انتخابات در خانۀ سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور طرح‌ریزی می‌شوند و این یک خیانت ملی است.

در این میان پنج روز می‌شود که دروازه‌های شماری از دفترهای ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در شماری از ولایات بسته‌اند، هرچند وزارت امور داخله از بازگشایی دفترهای ولایتی این کمیسیون در ننگرهار و هرات سخن می‌زند، اما کندز، بلخ و کندهار ولایت‌های استند که هنوز کارهای آن متوقف و دروازه‌های شان بسته مانده‌اند.

اکنون عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در صورتی‌که دفترهای ولایتی این کمیسیون در ولایات هم‌چنان بسته بمانند، آنان بر بنیاد قانون انتخابات روی گزینۀ برگزاری با تأخیر این روند در آن حوزه‌ها تصمیم خواهند گرفت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG