لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

برمک: رسانه‌ها بجای نشر خبرهای منفی باید موضوعات مثبت را هم انعکاس بدهند


وزرات داخله افغانستان از رسانه‌های آزاد در کشور می‌خواهد که به جای ترویج فرهنگ خشونت با در نظرداشت حقایق مسایل، دستآوردهای مثبت حکومتی و پیشرفت‌های صورت گرفته در کشور را نیز منتشر بسازند.

ویس برمک وزیر داخله کشور به روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در مزار شریف پس از آن اظهارات مبنی بر انعکاس خشونت توسط رسانه‌های آزاد کشور را مطرح کرد که دستگاه مطبوعاتی و مسئولان امنیتی وزارت داخله به دلیل عدم اطلاع‌دهی به موقع به رسانه‌ها از سوی خبرنگاران بلخ مورد انتقاد قرار گرفتند.

آقای برمک در این نشست خبری اظهار داشت که نهادهای امنیتی به دلیل محرم بودن و با در نظرداشت منافع ملی از همگانی ساختن بعضی اطلاعات خودداری می‌کنند، اما شماری از رسانه‌ها در کشور هستند که خشونت‌ها را به گونه متداوم و مکرر انعکاس می‌دهند.

ویس احمد برمک
ویس احمد برمک

آقای برمک گفت:

"وقتی یک حادثه امنیتی حتی اگر به سطح کوچک یا هم متوسط و بزرگ اتفاق می‌افتد، خوب است در یک سرویس یا دو سرویس خبری انعکاس کند و ضرورت نیست یک کلپ خبری را ده بار نشر کنیم. به جای این‌که با نشر کردن تصاویر خشونت‌ها را در ذهن مردم ما تزریق کنیم، خوب است از کارهای انکشافی و از پیشرفت‌ها هم معلومات بیشتر انعکاس بدهیم."

وزیر داخلۀ کشور می‌گوید انعکاس مکرر حوادث دلخراش امنیتی و خشونت‌ها در رسانه‌ها باعث ضعیف شدن روحیۀ جمعی شده و نیز نگرانی‌ها را در اجتماع بیشتر می‌سازد.

در این حال دفتر "نی" یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان اظهارات وزیر داخلۀ کشور را غیر مسئولانه دانسته و می‌گوید که چنین بیانات از سوی یک مقام ارشد حکومتی هیچ تأثیر منفی بر اطلاع‌دهی رسانه‌ها در کشور نخواهد داشت.

مبینه ساعی مسئول دفتر نی در شمال افغانستان به این باورست که آقای برمک به دلیل کتمان حقایق از مردم و رسانه‌ها چنین اظهارات را داشته است.

خانم ساعی گفت:

"این گونه صحبت‌ها هیچ تأثیر منفی بر فعالیت رسانه‌ها و اطلاع آن‌ها ندارد، اما این اظهارات باز هم کتمان حقایق بوده می‌تواند، پنهان ساختن اطلاعات از مردم بوده می‌تواند، اما مردم حقیقت را می‌داند چون خود مردم قربانی هستند."

با این حال شماری از خبرنگاران افغان در شمال کشور با گفته‌های اخیر وزیر داخلۀ کشور هم‌نظر اند.

جاوید واک خبرنگار آژانس پژواک در شمال افغانستان است، به باور او خبرنگاران نباید منافع اولیای کشور را قربانی انعکاس حقایق در گزارشات‌شان کنند و با پرده برداشتن از اسرار مهم امنیتی و ملی باعث بیشتر شدن مشکلات امنیتی شوند.

با پرده برداشتن از اسرار مهم امنیتی و ملی نباید باعث بیشتر شدن مشکلات امنیتی شوند.

واک در رابطه گفت:

"به این گونه اظهارات قبل از این‌که یک مقام آن‌را مطرح کند، رسانه‌ها باید توجه جدی به آن داشته باشند. مثلاً من به‌عنوان یک خبرنگار طرفدار این نیستم که رسانه‌ها مشکلات را دیگر هم بیشتر بسازند."

این در حالیست که همواره خبرنگاران افغان از عدم عملی شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی مسئولان و کارمندان ارگان‌های بزرگ امنیتی و حکومتی شکایت داشته و آنان را به سلب حق آزادی مطبوعات در کشور متهم کرده اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG