لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

یک هیئت افغانی برای گفتگو های صلح، امروز به مسکو سفر می‌کند


یک هیئت وزارت خارجه افغانستان برای بحث در مورد نشست مسکو که در آن نماینده‌های طالبان نیز حضور خواهند یافت، به روسیه سفر می‌کند.

آژانس خبررسانی انترفکس روسیه به نقل از سفارت افغانستان در مسکو گزارش داد که هدف ملاقات هیئت افغانی در مسکو این است که برای گردهمایی در مسکو، یک تاریخ جدید مشخص شود.

سفارت افغانستان می‌افزاید که این هیئت وزارت خارجه افغانستان برای یک نشست در چهارچوب گفتگو های مسکو که قبلا قرار بود به تاریخ چهارم سپتبمر برگزار شود، آمادگی خواهد گرفت.

مسکو نماینده‌گان طالبان و ۱۲ کشور را به این نشست دعوت کرده بود.

طالبان گفته بودند که نماینده‌گان ارشد خود را به این نشست می‌فرستند، ولی حکومت افغانستان از اشتراک در چنین نشست خودداری کرده گفت که هر گونه گفتگو در بارۀ افغانستان باید به رهبری افغان‌ها صورت بگیرد.

طالبان قبلاً نیز گفته اند که برای این نشست هیئتی را به مسکو می‌فرستند.
طالبان قبلاً نیز گفته اند که برای این نشست هیئتی را به مسکو می‌فرستند.

سپس رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه تماس گرفته و گردهمایی به تعویق انداخته شد.

هر دو طرف این مسئله نیز توافق کردند که جانبین برای تدویر یک گردهمایی دیگر که کابل و مسکو مشترکاً آنرا میزبانی خواهند کرد، آماده‌گی خواهند گرفت.

دیپلوماتان روسی: طالبان در گفتگوهای آینده صلح در مسکو سهم می‌گیرند.

​از سوی دیگر آژانس خبررسانی رویترز گزارش می‌دهد که دیپلوماتان روسی به این باور اند که شورشیان طالب در گفتگو های آینده صلح در مسکو سهم می‌گیرند.

در این میان، رئیس جمهور افغانستان در اظهارات دیروز خود در هند صلح با طالبان را برای افغانستان مهم و با ارزش عنوان کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی
رئیس جمهور اشرف غنی

​آقای غنی افزود:

"چرا صلح با طالبان مهم است؟ چون اگر ما با طالبان صلح کنیم، به تلاش‌های مبارزه با تروریزم بیشتر تمرکز خواهیم کرد. طالبان یک بخش از جامعه افغانی اند. خارجیان و اعضای داعش تروریستان بین‌المللی اند. آن‌ها جزء جامعه ما نیستند."

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه یک روز قبل از سفر هیئت افغانی به مسکو با الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل ملاقات کرد.

اعلامیه وزارت خارجه گفته است که در این ملاقات در بارۀ سفر هیئت افغانی به مسکو صحبت شده است.

XS
SM
MD
LG