لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

شمار افراد معتاد به مواد مخدر در کندز به بیش‌ از "۳۰" هزار تن رسیده‌است


در کندز بیش‌ از (۳۰) هزار تن به مواد مخدر معتاد هستند.

فعالان مدنی و مسئولان محلی کندز می‌گویند، که آمار معتادان مواد مخدر در ولایت یاد شده رو به افزایش است و بر بنیاد آمار تخمینی، در سطح این ولایت بیش از (۳۰) هزار تن به مواد مخدر معتاد هستند و این مسئله آنان را سخت نگران ساخته است.

عبدالبصیر مُرشد رئیس مبارزه با مواد مخدره کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت، که از (۹) سال به این‌ سو کشت و زرع کوکنار در سطح ولایت نامبرده به صفر تقرب یافته، اما در کنارش آمار معتادان مواد مخدر در این ولایت رو به افزایش است.

او افزود:

"ما آمار تخمینی را که از جریان جلسات و گفتگوها در سطح ولسوالی های کندز گرفتیم، در سال‌های قبل هم ما (۳۰) هزار معتاد داشتیم و امسال هم که ما این برنامه را داریم، از (۳۰) هزار بیشتر تخمین می‌شود."

از سوی هم داکتر عبدالقدوس میاخیل رئیس شفاخانه (۸۰) بستر تداوی معتادان مواد مخدر کندز نیز می‌گوید، که آمار معتادان مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته در سال روان افزایش یافته است، به دلیل این ‌که همه روزه تعداد زیاد از معتادان مواد مخدر به این شفاخانه جهت تداوی مراجعه می‌کنند.

او افزود:

"من روز چهار نفر را از بستر خارج می‌کنم، شش نفر دیگر درخواست بستری شدن می‌دهند. این مسئله می‌رساند که تعداد معتادین در مقایسه به سال گذشته و دو سال پیش افزایش یافته‌است."

از جانبی هم عنایت الله خلیق رئیس جامعه مدنی کندز عوامل عمدۀ افزایش معتادان مواد مخدر را در این ولایت، دسترسی جوانان را به انواع مواد مخدر عنوان کرده و افزون بر آن پولیس را در خصوص بازداشت فروشنده‌گان مواد مخدر به سهل انگاری متهم می‌کند.

او افزود:

"بازار خرید و فروش مواد مخدر در کندز وجود دارد. خورده فروشی‌ها وجود دارد و اگر کسی خواسته باشد، به آسانی به مواد مخدر دسترسی پیدا می‌کند."

با این حال شماری از معتادان مواد مخدر نیز می‌گویند، که آنان به بسیاری ساده‌گی مواد مخدر را دریافت می‌کنند، چون پولیس با فروشنده‌گان مواد مخدر همدست است.

شمس الله که از چند سال به این ‌سو به این پدیده ضد بشریت آغوشته شده وی در رابطه می ‌گوید:

"فروشنده‌ها استند. در کوچه حوزه سه چهار خانه سودا می‌کنند. از دیگر جاها هم می‌گیریم، می‌رویم از زیر دوره می‌گیریم، از شیخ صبور می‌گیریم، از زیر بالا حصار می گیریم. خلاصه هرجای مواد زیاد است، هرجای که بخواهی است."

در همین حال عبدالحمید حمیدی معاون مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه کندز، این ادعاها رد می‌کند که گویا پولیس با فروشنده‌گان مواد مخدر دست دارند.

او افزود:

"در سال گذشته (۱۰۱) نفر فروشنده مواد مخدر را دستگیر کردیم و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی کردیم. در شش ماه گذشته هم (۲۵) نفر را دستگیر کرده و به سارنوالی معرفی کردیم."

فعالان مدنی کندز، جنگ‌ و نا امنی‌های متداوم، بی‌کاری، چالش‌‌های اقتصادی، مسافرت به کشورهای بیرونی و به ساده‌گی دسترسی به مواد مخدر را از عوامل می‌‌دانند که هم اکنون بیشتر از افراد جامعه به این پدیده ضد بشریت آشنا شده‎اند.

گزارش: اجمل آرین

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG