لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

افغانستان در جریان امسال مرگبار ترین سال برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها بود


سباوون کاکر یک روز پیش از پنجمین سال کارش در رادیو آزادی شهید شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:42 0:00

سباوون کاکر یک روز پیش از پنجمین سال کارش در رادیو آزادی شهید شد

افغانستان در جریان امسال مرگبار ترین سال برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها بود.

در مجموع چهارده عضو خانواده رسانه‌های افغانستان در این جریان جان داده‌اند.

نهاد های مدافع خبرنگاران می‌گویند، تروریستان به خاطر این که خبرساز شوند، کارمندان رسانه‌ها را هدف قرار می‌دهند.

با دو قربانی دیگر از رسانه‌ها در پنجم سپتمبر، امسال به مرگبار ترین زمان برای خبرنگاران در افغانستان مبدل شد.

آخرین تلفات را تا اکنون شبکه تلویزیونی طلوع متحمل شده است.

صمیم فرامرز خبرنگار و رامز احمدی تصویر بردار این شبکه هنگام پوشش خبری یک انفجار در ورزشگاه میوند در دشت برچی هدف حمله دومی قرار گرفتند.

صمیم فرامرز
صمیم فرامرز

در مجموع در سه سال گذشته، تلویزیون طلوع یازده کارمندش را در رویدادهای تروریستی از دست داده است.

لطف الله نجفی زاده مدیر تلویزیون طلوع نیوز می‌گوید برای شان خیلی درد آور است که همکاران شان دیگر در میان آنها نیستند.

او گفت:

"برای ما بیش از حد شده و امیدوارم این بار آخر بوده باشد. خیلی برای ما درد آور و غم انگیز است که چندین همکار خیلی نزدیک به خود را از دست داده ایم."

کارمندان سایر رسانه‌ها هم از حملات تروریستی در امان نبوده اند.

در حملات پیهم دهم ثور در کابل، نه کارمند رسانه‌ها به شمول سه خبرنگار و تصویر بردار رادیو آزادی جان دادند.

سباوون کاکر، عبادالله حنانزی و فرشته محرم درانی با شش کارمند دیگر رسانه ها، در صبح همین روز قربانی دو حمله انتحاری شدند.

حامد حیدری مسئول خبری تلویزیون یک می‌گوید هیچ خبرنگاری در افغانستان خود را مصئون احساس نمی‌کند.

او افزود:

"هنگامی که خانه‌های ما را ترک میکنیم، نمیدانیم که شب دوباره به خانه زنده برمی‌گردیم یا نه زیرا وضعیت برای خبرنگاران افغان خیلی بد است. هیچ کسی نمیداند که در جریان روز برایش چی واقع می شود."

خبرنگاران بدون مرز گزارش میدهد که از سال ۲۰۰۱ میلادی و با حضور نیرو های امریکایی در افغانستان تا حالا شصت خبرنگار و کارمند رسانه ها در این کشور کشته شده اند.

نی یا اداره حمایت از رسانه های افغانستان ارقام را خیلی بالاتر عنوان می‌کند و شمار قربانیان رسانه‌ها را نود و پنج تن میداند.

به دنبال حملات مرگبار دهم ثور مطابق سی ام اپریل که جان نه خبرنگار و کارمند رسانه‌یی را گرفت، برخی از رسانه‌ها به شمول رادیو آزادی پالیسی های شانرا برای پوشش خبری رویدادهای تروریستی تغییر دادند و فرستادن خبرنگار و تصویر بردار را در یک فرصت کوتاه پس از حملات متوقف ساختند.

برخی‌ها بر حکومت و نیرو های امنیتی انتقاد وارد می‌کنند که توانایی محافظت از خبرنگاران را ندارند اما شمار دیگر بر رسانه‌ها انتقاد دارند که جان کارمندان شان را به خطر می اندازند.

سید اکرام افضلی رئیس اجرائیه دیده بان شفافیت افغانستان میگوید از دست دادن خبرنگاران یکی بعد دیگر و درس نگرفتن از رویدادهای گذشته، نشان میدهد که مدیریت برخی رسانه‌ها و حکومت افغانستان نادرست است.

سید اکرام افضلی
سید اکرام افضلی

اما رسانه‌ها استدلال میکنند که این هم غیر قابل پذیرش نیست تا از رویداد های امنیتی گزارش و تصویر تهیه نشود.

شعیب شریفی مسئول دفتر بی بی سی در کابل می‌گوید تلاش آنها همین است که خطر برای کارمندان این رسانه در پائین ترین حد باشد اما قطع پوشش خبری رویدادها قابل پذیرش بوده نمی‌تواند.

راد نورلند مسئول روزنامه نیویارک تایمز در کابل می‌گوید این رسانه خبرنگارش را خیلی در موارد استثنایی به محل رویداد میفرستد.

او افزود:

"این یک ممنوعیت خیلی جدی است. موضع اصلی ما همین است که نروید. اما بنابر دلایل استثنایی پس از گفتگو و توافق که چرا باید برویم، تصمیم میگیریم. در بسیاری موارد دلیل برای استثنا وجود ندارد."

روزنامه نیویارک تایمز بیشتر در این مورد تلاش میکند پس از حملات و رویدادهای تروریستی، به شفاخانه ها و یا خانه های قربانیان برود و در مورد آن گزارش تهیه کند.

نیویارک تایمز بیشتر در این مورد تلاش میکند پس از حملات و رویدادهای تروریستی، به شفاخانه ها و یا خانه های قربانیان برود و در مورد آن گزارش تهیه کند.

خبرگزاری فرانس پرس که تصویر بردارش را در حملات دهم ثور از دست داده بود، نیز میگوید که حالا پالیسی مشابه نیویارک تایمز را دنبال میکند.

صدیق الله توحیدی مسئول داد خواهی کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان می‌گوید هدف شورشیان همین است که با حمله بر کارمندان رسانه ها، خبرساز شوند.

او افزود:

"با حمله بر خبرنگار و رسانه ها، خود شان‌را در راس خبرهای افغانستان قرار میدهند و ترس، واهمه و اضطراب ایجاد میکنند. هدف گروه های تروریستی ایجاد ترس است و این کار را به همین وسیله به آسانی انجام میدهند."

آقای توحیدی همچنان می‌گوید علاوه بر حملات مرگبار، خشونت هم در برابر خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است.

به گفته این مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان، پس از گروه های طالبان و داعش، بیشترین تهدید برای خبرنگاران از سوی افراد وابسته به حکومت و نیرو های امنیتی صورت گرفته است.

نگرانی‌ها برای رسانه ها در حالی افزایش یافته که خبرنگاران برای پوشش خبری انتخابات جنجالی بیست و هشتم میزان آماده میشوند و فشارهای احتمالی از جانب برخی زورمندان، به نگرانی های رسانه‌ها و نهادهای مدافع خبرنگاران افزوده است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG