لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان: اعتراضات مدنی ما همچنان ادامه خواهد یافت


ائتلاف بزرگ ملی افغانستان، تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات بخاطر استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات پیشرو را کافی نمیداند و میگوید، این ائتلاف به اعتراضات مدنی اش ادامه خواهد داد.

در پی اعتراض های شدیدی شماری از احزاب سیاسی بخاطر اصلاحات در انتخابات پیشرو، رئیس اجراییه افغانستان به روز جمعه گفت که کمیسیون مستقل انتخابات بزودی تصمیم خود را در مورد استفاده سیستم بایومترک در انتخابات اعلان خواهد کرد که باعث رفع تشویش مردم و احزاب سیاسی خواهد شد.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان در این اواخر شماری از دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را مسدود کرده است

اما ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که اخیراً در چندین ولایت کشور دفاتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات را مسدود کرده است می گوید، استفاده از بایومتریک در انتخابات گام مثبت است اما برای خاتمه اعتراضات جاری نیاز به گام های عملی بیشتر می باشد.

فضل الرحمن اوریا سخنگوی این ائتلاف به رادیو آزادی گفت:

" در این مورد گام رسمی و عملی تا هنوز برداشته نشده است، با این هم این گام کوچک را استقبال می کنیم اما این آخر کار نیست. باید کمیته مشترک ایجاد شود تا روی میکانیزم بایومترک صحبت شود و برعلاوه این سه خواست استراتژیک ما هنوز باقی مانده و تا زمانیکه تمامی خواست های ما برآورده نشده ما به اعتراضات مدنی خود ادامه خواهیم داد."

رییس اجراییه افغانستان به روز جمعه گفت که کمیسیون مستقل انتخابات بزودی تصمیم خود را در مورد استفاده سیستم بایومترک در انتخابات اعلان خواهد کرد
رییس اجراییه افغانستان به روز جمعه گفت که کمیسیون مستقل انتخابات بزودی تصمیم خود را در مورد استفاده سیستم بایومترک در انتخابات اعلان خواهد کرد

​بر علاوه استفاده از سیستم بایومترک در انتخابات، ایجاد یک کمیته مشترک بین حکومت و احزاب سیاسی بخاطر بررسی کار کمیسیون مستقل انتخابات و نظارت جدی انتخابات پیشرو از سوی نماینده های احزاب سیاسی، خواست های اند که از سوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان مطرح شده اند.

اخیراً اعتراض های هواداران ائتلاف بزرگ ملی افغانستان منجر به مسدود شدن دفاتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در کندهار، بلخ، ننگرهار و هرات شد که بعداً دفاتر هرات و ننگرهار از سوی نیروهای امنیتی دوباره باز گردید.

به گفته فضل الرحمن اوریا سخنگوی این ائتلاف، شماری از هواداران آن‌ها دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات را به روز جمعه در ولایت بدخشان نیز بستند و در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات به خواست های دیگر شان پاسخ مثبت ندهد، دفاتر دیگر این کمیسیون نیز مسدود خواهند شد.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، هفتاد درصد کار روی استفاده از سیستم بایومترک در انتخابات پیشرو تکمیل شده و تا فرا رسیدن زمان برگزاری انتخابات، چالش‌های موجود حل خواهند شد.

سید حفیظ الله هاشمی سخنگون کمیسیون انتخابات افغانستان
سید حفیظ الله هاشمی سخنگون کمیسیون انتخابات افغانستان

سید حفیظ الله هاشمی عضو و سخنگوی این کمیسیون در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"همین که کمیسیون مستقل انتخابات آماده‌گی دارد تا از بایومترک استفاده کند، فکر می‌کنم دیگر چیزی باقی نمانده و احزاب سیاسی باید مانع کار دفاتر این کمیسیون نشوند. با در نظرداشت خواست مردم و احزاب سیاسی، کمیسیون انتخابات دست بکار شد و مطالعه کرد و کار روی استفاده از سیستم بایومترک را آغاز کرد که این کار هفتاد درصد پیش رفته و امیدوارم که هفته آینده این را رسماً تأیید کرده و به مردم افغانستان اعلام کنیم."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلان کرده‌است که انتخابات ولسی جرگه به تاریخ ۲۸ ماه میزان برگزار می‌شود.

انتخابات ولسی جرگه به تاریخ ۲۸ ماه میزان برگزار می‌شود

با آنکه شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی از جمله بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان استفاده از سیستم بایومتریک را در انتخابات پیشرو یک گام مثبت می‌خوانند، اما ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن انتخابات ولسی جرگه با تأخیر مواجه شود.

XS
SM
MD
LG