لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

دنیا: شفافیت در انتخابات، ثبات سیاسی را تضمین می‌کند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در پهلوی چاپ و نشر سایر موضوعات روی انتخابات ولسی جرگه و ریاست جمهوری تبصره نموده‌اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش نوشته که شفافیت در انتخابات، ثبات سیاسی را تضمین می‌کند.

در ادامه آمده که گرچه چندین بار در افغانستان انتخابات برگزار شده و اراده مردم به شکلی از اشکال در آن انعکاس پیدا کرده‌است ولی در انتخابات ۲۰۱۴ و موجودیت تقلب، بالای این روند دموکراتیک تأثیر منفی بجا گذاشت.

نویسنده نوشته که مردم در مورد شفافیت انتخابات نگران اند و از یک تقلب سازمان یافته خبر می‌دهند و از حکومت می‌خواهند تا جلو برگزاری یک انتخابات پُر از تقلب را بگیرد.

ویسا

روزنامه ویسا نوشته که در روز انتخابات رأی‌دهنده‌گان بایومتریک می‌شوند.

ویسا در مطلبی از قول داکتر عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نوشته که حکومت به برگزاری یک انتخابات شفاف متعهد است و در انتخابات پیشرو از سیستم بایومتریک استفاده خواهد شد تا از نگرانی موجود در مورد موجودیت تقلب در انتخابات بکاهد.

در ادامه مطلب نوشته که گرچه برخی از مقامات افغان و برخی از احزاب سیاسی از استفاده سیستم بایومتریک در روز انتخابات استقبال کرده‌اند ولی به برگزاری انتخابات ولسی جرگه صرف یک ماه مانده و به باور کارشناسان تنظیم سیستم مایومتریک در این مدت اندکی ناممکن به نظر می‌رسد.

انیس

روزنامه دولتی انیس در یک مطلب‌اش از قول رئیس کمیسیون انتخابات نوشته که انتخابات ولسی جرگه در زمان معیین آن برگزار خواهد شد.

در مطلب آمده که رئیس کمیسیون انتخابات این را هم گفته که تمام مواد حساس و غیر حساس که در بیرون از افغانستان چاپ و تهیه شده‌است، حالا به دسترس کمیسیون قرار گرفته‌است.

روزنامه از قول بدیع صیاد هم‌چنان نوشته که تمام مواد مطابق به نیازمندی بسته بندی و به ولایت‌ها ارسال می‌شود.

روزنامه نوشته که کمیسیون از تمام احزاب خواسته تا نماینده‌گان شانرا بخاطر نظارت از پروسه انتخابات معرفی نمایند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی از قول رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نوشته که وی با رئیس جمهور در یک تکت انتخاباتی مبارزه نخواهد کرد.

روزنامه نوشته که آقای عبدالله گفته در انتخابات آینده ریاست جمهوری به حیث معاون ریاست جمهوری کاندید نخواهد شد و این تصمیم وی نباید تعبیر سو شود.

روزنامه نوشته که به اساس گزارش‌ها، این‌طور گفته می‌شود که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در یک تکت انتخاباتی قرار خواهند گرفت و آقای عبدالله به حیث معاون آقای غنی برای ریاست جمهوری خودشان را نامزد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG