لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

روحانی: جدایی طلبان عربِ ولایت خوزستان مسئول حمله خونین اهواز اند


شهر احواز حین حمله افراد مسلح
شهر احواز حین حمله افراد مسلح

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، جدایی طلبان عرب در شهر اهواز ولایت خوزستان را مسئول حملۀ خونین روز شنبه در حالی دانسته که سپاه نیرومند پاسداران انقلاب ایران وعده انتقام مرگبار و فراموش ناشدنی در برابر مرتکبین این حمله را داده‌است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، افراد ملبس با یونیفورم نظامی در جریان مراسم رسم گذشت که به مناسبت سالگرد جنگ دهه هشتاد بین ایران و عراق در شهر اهواز خوزستان به راه افتاده بود بر گروهی از افراد آتش گشودند.

خوزستان با عراق همسرحد بوده و یک اجتماع بزرگ عرب دارد. این ولایت در گذشته شاهد خشونت‌های جدایی طلبان بوده‌است که ایران رقیبان منطقوی اش را متهم به حمایت از آن‌ها کرده‌است.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را به دوش گرفت ولی رئیس جمهور حسن روحانی دیروز قبل از آن که برای شرکت در اسامبله عمومی ملل متحد راهی نیویارک گردد در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: "برای آن‌ها کاملاً معلوم است کی این حمله را انجام داده و با کی‌ها رابطه دارد."

حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

وی از کشورهای منطقه که با ایالات متحده رابطه دارند یاد کرده افزود:

"همه این کشورهای کوچک مزدور که در همین منطقه می‌بینیم پشتوانه‌شان امریکاست، امریکایی‌ها هستند که این‌ها را تحریک می‌کنند."

گفته می‌شود این اظهارات روحانی شاید اشاره باشد به عربستان سعودی، امارات متحده عربی یا بحرین که همه متحدین نزدیک ایالات متحده اند و ایران را متهم به حمایت از گروه‌های تندرو در شرق میانه می‌کنند.

ملل متحد و ایالات متحده حملۀ اخیر در ایران را محکوم کرده‌اند، ولی نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل متحد ناوقت دیروز در پاسخ به اتهامات تهران مبنی بر دخالت امریکا در این حمله گفت، این حمله به این سبب رخ داد که حکومت ایران از دیر به این‌سو بر مردم‌اش ظلم کرده‌است.

نیکی هیلی سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد

وی افزود:

"ایالات متحده حملات تروریستی را در هرجا محکوم می‌کند. این موقف همیشه‌گی ما بوده‌است. فکر می‌کنم آنچه روحانی نیاز دارد انجام دهد این است که به داخل کشور خود بنگرد. مردم ایران اعتراض می‌کنند. هر پولی‌که وارد ایران شده مصرف اردوی آن کشور شده‌است. تهران از دیر به این‌سو بر مردم‌اش ظلم کرده‌است و روحانی نیاز دارد به داخل نگریسته و ببیند مشکل در کجاست. فکر می‌کنم کاسه صبر مردم ایران لبریز شده و مشکل از همانجا سرچشمه می‌گیرد. روحانی بجای متهم کردن دیگران باید به آئینه بنگرد."

قابل ذکر است که تهران دیروز سفیران دنمارک، هالند و بریتانیا را احضار کرد که به گفته ایران این سه کشور به اعضای جدایی طلبان عرب در شهر اهواز خوزستان جا داده‌اند، گروهی‌که آن هم مسئولیت حمله روز شنبه را به دوش گرفت.

XS
SM
MD
LG