لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان!


مجله نیوزویک

مجله نیوزویک مقالۀ تحلیلی را در مورد نشست مسکو در باره صلح افغانستان به نشر رسانده می‌نویسد؛ اجلاس در باره گفتگو‌های صلح افغانستان را امریکا نه، بلکه، روسیه دعوت کرده‌است.

گزارش می‌نویسد، روسیه برای اولین بار ماه پیش پلان برگزاری نشست را در باره صلح افغانستان اعلان کرد و گفت که در آن طالبان اشتراک می‌کنند.

طالبان در آن زمان از اشتراک‌شان در اجلاس مسکو اطمینان دادند، اما حکومت افغانستان گفت که در نشست مسکو، سهم نمی‌گیرد.

مجله نیوزویک در این مقاله نوشت، بعد از آن، روسیه به‌خاطر این‌که نمایندۀ حکومت افغانستان نیز در این اجلاس اشتراک کند، موعد برگزاری نشست را به تأخیر انداخت.

به نوشتۀ این مجله، پس از سفر نصیر احمد اندیشه معین وزارت امور خارجه افغانستان در رأس یک هیئت بلند رتبه به مسکو، آماده‌گی برای آغاز اجلاس صلح به طور رسمی روز جمعه گذشته اعلان شد.

اما نشریه می‌افزاید، تاریخ برگزاری نشست تا هنوز اعلان نشده‌است.

مجله نیوزویک در این مقاله خود از سخنان ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان یاد کرد که گویا کابل از اشتراک خود در نشست مسکو اطمینان داده و آن‌ها در حال حاضر روی روند دعوت مهمانان برای این نشست، کار می‌کنند.

ضمیر کابلوف نماینده روسیه برای افغانستان به خبرگزاری ایزویستیا گفته که اکنون تمرکز روی تعیین موعد این نشست نه، بلکه روی محتوای آن ادامه دارد.

مجلۀ نیوزویک می‌نویسد، هر چند، روسیه مخالف حضور نظامی امریکا در افغانستان است، اما برای حل بحران در این کشور به طور دوامدار آماده‌گی نشان داده‌است.

یوریشیا ریویو آنلاین

نشریه یوریشیا ریویو آنلاین، حملات گروه داعش و طالبان را در افغانستان مقایسه کرده و در مقالۀ می‌نویسد؛ گروه داعش در مقایسه با گروه طالبان مسئولیت حملات مرگبار زیاد را در افغانستان پذیرفته‌است.

نشریه می‌نویسد، هر چند مسئولیت اکثر حملات در شش ماه اول امسال متوجه گروه طالبان است، اما طالبان بار تلفات کمتر انسانی را به دوش گرفته‌اند.

یورویشیا ریویو در ادامه مقاله به نقل از گزارش پنجم ماه جولای دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما می‌نویسد، هر چند، گروه داعش حملات کمتری را به دوش گرفته، ولی بر عکس تلفات آن حملات خیلی زیاد اند.

نشریۀ آنلاین یوریشیا ریویو در این مقاله از تعداد حملات تروریستی و رقم تلفات آن یاد کرده می‌نویسد؛ طالبان مسئولیت ۲۶ درصد حملات را به عهده گرفته که شمار تلفات در آن، به ۴۵۳ تن می‌رسند، در حالی‌که گروه داعش ۱۵ درصد حملاتی را می‌پذیرد که در آن ۵۹۵ غیر نظامی کشته و تلف شده‌اند.

نشریه یوریشیا ریویو در این مقاله هم‌چنان از انواع شکنجه طالبان در مقایسه با گروه داعش یاد کرده‌است.

نشریه می‌نویسد، در اشاره به سربریدن‌ها و کشتار ملکی‌ها به طریقه نشاندن‌شان بالای بمب‌ها و انفجار آن می‌نویسد؛ طریقه شکنجه گروه داعش نسبت به طالبان، خیلی زیاد وحشتناک است.

XS
SM
MD
LG