لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

دنیا: نگرانی‌ها بخاطر شفافیت انتخابات هنوز هم پابرجاست


روزنامه‌های چاپ امروز کابل علاوه بر مسایل دیگر بیشتر در مورد انتخابات ولسی جرگه بخصوص در رابطه به استفاده از سیستم بایومتریک در این انتخابات مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش نوشته است که نگرانی‌ها بخاطر شفافیت انتخابات هنوز هم پابرجاست.

روزنامه همچنان نوشته است، هر چند کمیسیون مستقل انتخابات پذیرفته است که در روند انتخابات از سیستم بایومتریک استفاده می‌شود، اما نهاد‌های ناظر انتخاباتی، مخالفین سیاسی و مردم عام هنوز این مسئله را به دیده شک می‌نگرند، چگونه از این سیستم استفاده می‌شود و یا هم با در نظر داشت زمان استفاده از سیستم بایومتریک امکان پذیر است یا خیر؟

در سرمقاله آمده‌است، افغان‌ها پرسیده‌اند که چرا حکومت در نخست با سیستم بایومتریک مخالف بوده و حالا که زمان بسیار اندک به برگزاری انتخابات باقی مانده خلاف موقف قبلی‌اش در رابطه به استفاده از سیستم بایومتریک صحبت می‌کند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نیز روی همین موضوع در سرمقاله‌اش نوشته‌است.

روزنامه به نقل از یک نهاد ناظر انتخاباتی نوشته‌است، مسئله استفاده از سیستم بایومتریک از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به هدف خاموش ساختن صدای جریان‌های سیاسی بوده و کاملاً نمایشی است.

سرمقاله نویس این را هم نوشته‌است که تنها در دو هفته قبل یک مسئول کمیسیون مستقل انتخابات در نشست یکی از تلویزیون‌ها گفته بود که استفاده از سیستم بایومتریک ناممکن است اما با گذشت دو هفته باز هم موقف کمیسیون مستقل انتخابات ۱۸۰ درجه تغییر کرده و کمیسیون بخاطر استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات آماده‌گی نشان می‌دهد.

سرخط

روزنامه سرخط در این رابطه در سرمقاله‌اش نوشته که هر چند کمیسیون و حکومت هر دو در رابطه به استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات ولسی جرگه اطمینان داده‌اند اما به باور روزنامه در این مورد هنوز هم سؤالات و نگرانی‌ها وجود دارند.

سرخط نوشته‌است، ناامنی، عنعنات، نبود برق و حضور زورمندان در نقاط دور دست کشور از جمله مواردی اند که جلو استفاده از سیستم بایومترک را در انتخابات می‌گیرد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در یک مطلب‌اش نوشته که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور استفاده از سیستم بایومتریک از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را بخاطر شفافیت پروسه انتخابات مهم دانسته و گفته‌است که حکومت آماده هر نوع همکاری با کمیسیون است.

ویسا

روزنامه ویسا نیز در رابطه به همین موضوع مطالب را به نشر سپرده‌است.

ویسا در یک مطلب‌اش نوشته که استفاده از تکنالوجی در انتخابات یک اقدام خوب است.

روزنامه نوشته‌است که این یک مسئله تازه نیست بلکه پیش از این نیز مردم انگشتان رنگ شده شانرا در اسناد و کاغذ‌ها گذاشته‌اند اما حالا بیشتر بایومتریک دیجیتلی شده و از طریق این وسیله در بخش‌های ترافیکی، بانکی و ادارات طبی کار گرفته می‌شود.

اما به باور نویسنده، ممکن در زمان اندک استفاده مؤثر از این سیستم مشکل باشد و یا هم نتیجه خوب در پی نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG