لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

وزارت دفاع: در عملیات نظامی بخاطر جلوگیری از تلفات ملکی دقت کامل می‌شود


هر چند شماری کارشناسان نظامی از عدم دقت نیروهای امنیتی و دفاعی در عملیات شبانه صحبت می‌کنند اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، علاوه بر دقت کامل در این عملیات‌ها تمام قوانین جنگی مراعات می‌شود.

غفور جاوید سخنگوی این وزارت روز دوشنبه ۲ میزان ۱۳۹۷ در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

غفور جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
غفور جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

"نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در این بخش از دقت کامل کار می‌گیرند، زیرا عملیات را که ما انجام می‌دهیم بخاطر حفاظت از مردم خود اینکار را می‌کنیم، عملیات ما به هدف سرکوب تروریستان است، هنگام انجام عملیات‌ تمام قوانین جنگی و اصول آن در نظر گرفته می‌شود."

آقای جاوید در عکس‌العمل به انتقاد‌ها بخاطر عدم توجه به مصونیت افراد ملکی گفت، عامل اصلی تلفات افراد ملکی در کشور مخالفان مسلح دولت می‌باشند.

این در حالیست که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در دیدار با شماری از سران اقوام مناطق مختلف در کابل گفته‌است که در برخی مناطق کشور عملیات شبانه به گونه وحشیانه انجام شده که در آن عملیات‌ها شماری مردم بی‌گناه کشته و زخمی شده‌اند.

گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار

آقای حکمتیار گفته‌است که اگر این عملیات‌ها هم‌چنان ادامه یابد مردم به قیام ملی آماده می‌شوند.

به تازه‌گی گروه عدالت‌خواهی حفاظت از افراد ملکی گفته‌است، استراتژی حکومت بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی ناکام است و باید روی راهکار‌های جدید غور صورت گیرد.

در عین حال محفوظ صافی معاون شورای ولایتی کاپیسا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت شب گذشته در نتیجه عملیات هوایی نیروهای خارجی در ولسوالی تگاب این ولایت ۱۳ فرد ملکی کشته شدند.

از سوی هم شماری کارشناسان نظامی، عملیات‌های شبانه و عملیات‌های هوایی از سوی نیروهای داخلی و خارجی را غیر مؤثر دانسته وخواهان متوقف شدن آن هستند.

محمداگل مجاهد یکتن از این کارشناسان می‌گوید، عدم همآهنگی و دقت کامل در جریان عملیات‌ها سبب تلفات افراد ملکی گردیده‌است.

وی گفت:

"دقت در عملیات‌های که از طرف شب در مناطق مختلف افغانستان انجام می‌شود صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل در جریان ۱۷ سال گذشته این عملیات‌ها تلفات افراد ملکی دارد، این‌جا تلاش می‌شود که از این طریق احساسات مردم برانگیخته و بر ضد حکومت سلاح بردارند."

به گفته آقای مجاهد، استخبارات خارجی و برخی حلقات مغرض در افغانستان جنگ را دامن می‌زنند و در جریان عملیات‌ها با ارائه معلومات نادرست قصداً به افراد ملکی تلفات وارد می‌شود تا مردم را وادار به قیام علیه حکومت نمایند.

بمباردمان هوایی و عملیات‌های شبانه دو مسئله جنجالی است که همواره در مورد آن انتقاد‌های وجود دارند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG