لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

معاون شورای عالی صلح: گفتگوهای صلح با طالبان امیدوار کننده‌است


عزیز الله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، گفتگوهای صلح با طالبان امیدوار کننده‌است.

اما عطاالرحمان سلیم یک معاون دیگر این شورا به تازه‌گی گفته‌است که رهبران طالبان برای تحکیم صلح هیچ برنامۀ ندارند.

معاون شورای عالی صلح سخنان اخیر عطاالرحمان سلیم یکی دیگر از معاونان این شورا را نظر شخصی وی می‌خواند.

عزیزالله دین محمد روز دوشنبه ۲ میزان ۱۳۹۷ در صحبت با رادیو آزادی در این باره گفت:

عزیز الله دین محمد
عزیز الله دین محمد

"اصلاً در حالت جنگ گاه گاهی چنین موضوعات مطرح می‌شود، گاه امیدوار کننده می‌باشد و گاهی هم امیدها می‌شکنند؛ اما من از این دیدگاه آقای سلیم چیزی نمی‌دانم، من این قدر گفته می‌توانم که نباید از پروسه صلح مأیوس شد و آنچه نظر شورای عالی صلح است، آنگونه هم نیست که طالبان هیچ برنامه‌یی برای گفتگوهای صلح نداشته باشند و ما از انجام این گفتگوها مأیوس نیستیم و امید و آرزوی ما این است که این روند سرانجام تحقق یافتنی است."​

این در حالی‌است که بر خی از رسانه‌ها از قول عطاالرحمان سلیم یکی دیگر از معاونان این شورا که به تازه‌گی در نشستی در رابطه به نقش زنان در پروسه صلح صحبت می‌کرد، گفته‌است که رهبران طالبان برای تحکیم صلح برنامۀ ندارند.

آقای سلیم هم‌چنان گفته‌است که طالبان مسلح تا هنوز در پیوند به گفتگوهای صلح صدای‌شان را بلند نکرده‌اند و به پیام و خواست مردم، حکومت و شورای عالی صلح افغانستان تا هنوز پاسخ مثبت نداده‌اند.

تلاش کردیم تا با آقای سلیم تماس بر قرار سازیم و نظر وی را در این مورد داشته باشیم، ولی موفق نگردیدیم.

ادعای عدم علاقمندی طالبان برای انجام گفتگوهای صلح از سوی شورای عالی صلح در حالی مطرح می‌گردد که حکومت افغانستان پیش از این نشست های را بخاطر آغاز گفتگوهای صلح در داخل و خارج از کشور برگزار کرده‌است، اما به گفته کارشناسان نتیجۀ در پی نداشته‌است.

در ادامه تلاش‌های اخیر در پیوند به روند صلح افغانستان، نصیر احمد اندیشه معین وزارات خارجه و اکرم خپلواک رئیس سکرتریت شورای عالی صلح به مسکو سفر کردند تا روی نشست مسکو با مقامات آن کشور گفتگو نمایند.

روند رسمی نشست مسکو در خصوص حل جنگ در افغانستان روز جمعه آغاز شد اما تاکنون تاریخ دقیق این نشست رسما تعیین نشده‎است.

هر چند معلومات دیدار و گفتگوهای هیئت افغانی که به آن کشور سفر کرده تا هنوز با رسانه‌ها شریک ساخته نشده‌است، اما شورای عالی صلح به نتایج این دیدارها خوشبین است.

در همین حال شماری از کارشنان با اشاره به سخنان اخیر مسئولان شورای عالی صلح می‌گویند، طالبان برای انجام گفتگوهای صلح با حکومت استقلالیت ندارند و کاری را انجام می‌دهند که شماری از کشورهای حمایت کننده این گروه آنرا می‌خواهند.

ودیر صافی
ودیر صافی

ودیرصافی استاد حقوق در پوهنتون کابل در این باره می‌گوید:

"متأسفانه طالبان مسلح به اختیار خود نیستند و آنچه از سوی کشورهای همسایه برای آنان رهنمایی می‌شود، همان را عملی می‌سازند و این یک موضوع روشن است، تا زمانی‌که کشورهای حمایت کننده بر این قانع نشوند، آنان تصمیم گرفته نمی‌توانند."

آقای صافی می‌گوید، راه حل آغاز گفتگوهای صلح با طالبان این است که حکومت افغانستان از طریق دیپلوماسی بین‌المللی و در سطح بالایی به کشورهای همسایه فشار وارد سازد تا طالبان را به میز مذاکره بکشانند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG