لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

بازتاب مسایل داغ افغانستان در شماری از روزنامه‌های چاپ کابل


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت در سرمقاله و مطالب‌شان تبصره نموده‌است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی در صفحه نخست شماره امروزی‌اش به نقل از ولسی جرگه نوشته که ولایت‌های سرپل، هرات و غزنی به تهدید سقوط روبرو هستند.

در ادامه از قول عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفته شده که نهاد‌های امنیتی افغانستان باید در قسمت تأمین امنیت این ولایت‌ها توجه جدی مبذول دارند.

در ادامه از قول وی آمده که از آن جایی‌که انتخابات پارلمانی نزدیک است، دشمن در تلاش است تا امنیت این انتخابات را بر هم زند ولی نیرو‌های امنیتی باید با استراتژی مؤثر جلو بر هم زدن انتخابات را بگیرد.

روزنامه نوشته که این نگرانی‌ها در حالی صورت می‌گیرند که مقامات امنیتی هم وضعیت امنیتی را در افغانستان نگران کننده خوانده‌اند.

دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی از قول سیگار نوشته که کمک‌های جهانی به افغانستان جنگ سالاران را رشد داده‌است.

روزنامه نوشته که بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که بخش بزرگی از کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان به نفع جنگ سالاران تمام شده و هم‌چنان بیشتر این پول‌ها در حساب‌های بانکی این افراد در دبی انتقال داده شده و صرف خرید خانه و موتر‌های لوکس شده‌است.

در ادامه از قول جان سوپکو سر مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان آمده که کشور‌های تمویل کننده افغانستان به شمول امریکا، با کمک‌های بی‌حساب و بدون وجود سیستم نظارتی، فساد اداری در افغانستان را رشد داده و از سوی شمار زیادی از جنگ‌سالاران را توانمند، صاحب قدرت و اختیار ساخته‌است.

روزنامه نوشته که با وجود تلاش‌های مستمر در افغانستان، فساد در این کشور کاهش نیافته و طالبان هنوز از بابت تجارت غیر قانونی مواد مخدر نفع می‌برند و از پول آن در فعالیت‌های هراس افگنانه استفاده می‌کنند.

ویسا

روزنامه ویسا هم روی همین موضوع مطلبی را به چاپ رسانیده‌است و از قول آقای جان سوپکو نوشته که کشورهای کمک کننده خواسته تا زمان به وجود آمدن یک میکانیزم درست برای مصرف کمک‌های جهانی و کاهش فساد در افغانستان، روند کمک رسانی شان به افغانستان را توقف دهند.

در ادامه از قول آقای سوپکو گفته شده که متوقف کردن پشتیبانی ملی از جنگ‌سالاران، تشخیص هویت و افشا کردن آنان و به میان آوردن شرایط واقعی از اقدام‌های اند که به طور آنی باید روی دست گرفته شوند و در کنار آن نخست باید میکانیزم جذب مؤثر کمک‌ها به وجود بیاید و از حیف و میل پول به دلیل فساد در افغانستان جلوگیری شود.

انیس

روزنامه دولتی انیس در مطلبی نوشته که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان دروازه‌ دفترهای ولایتی کمسیون انتخابات را به شکل مشروط باز کرد.

روزنامه نوشته که شرط این ائتلاف برای نبستن دوباره دفترها شریک کردن جزئیات طرح بایومتریک توسط کمسیون انتخابات با احزاب سیاسی است.

XS
SM
MD
LG