لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

سپیدار: میکانیزم‌های برای مبارزه با فساد به میان آمده‌اند


ریاست اجرائیه این سخنان سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان را تأیید می‌کند که بخشی از کمک‌های جامعه جهانی با این کشور حیف و میل شده اما می‌گوید که حالا میکانیزم‌های برای مبارزه با فساد به میان آمده‌اند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید که ساختارهای خوبی ایجاد شده و سعی می‌شود تا پول‌های کمک شده با شفافیت کامل در افغانستان به مصرف برسد.

امید میثم
امید میثم

آقای میثم روز سه‌شنبه ۳ میزان ۱۳۹۷ در این باره به رادیو آزادی گفت:

"فعلاً اراده بسیار جدی در سطح رهبری حکومت در امر مبارزه با فساد وجود دارد، برای اولین بار است که دارای راهبرد ملی مبارزه با فساد هستیم میکانیزم‌های ساختاری ایجاد شده مانند مرکز عدلی و قضایی تا ما را در زمینه شفافیت کمک کند و تلاش می‌کنیم تا مشکلاتی‌که در گذشته وجود داشته جلو آن گرفته شود."

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در سخنان تازه‌اش گفته که بخش بزرگی از کمک‌های جامعه جهانی به نفع جنگسالاران در این کشور تمام شده‌است.

آقای سوپکو در مصاحبه با یک رسانۀ کانادایی از کسی نام نگرفته اما گفته که بیشتر پول‌های کمک شده با افغانستان به بانک‌های دبی انتقال گردیده و یا هم صرف خرید خانه‌های مجلل و موترهای مدل بالا شده‌است.

جان سوپکو می‌گوید که امریکا و دیگر کشورهای تمویل کننده افغانستان با پول‌های بی‌حساب و نبود سیستم نظارتی، فساد اداری در این کشور را گسترش داده‌اند.

وی از کشورهای کمک کننده خواسته که تا هنگامی به میان آمدن یک سیستم لازم برای مصرف کمک‌های جهانی و کاهش فساد در افغانستان روند کمک‌های‌شان با این کشور را متوقف سازند.

در این حال سید محمد شریفی بلخابی رئیس کمیسیون اصلاحات و مبارزه با فساد اداری ولسی جرگه نیز تأیید می‌کند که بخش عمده‌ای از کمک‌های جهانی در افغانستان حیف و میل شده‌است.

اما آقای بلخابی به این باور است که برای جلوگیری از فساد در این کشور تنها شعار کافی نبوده بلکه در این زمینه باید مبارزه همه جانبه و عملی صورت گیرد.

وی افزود:

"بلی کمک‌ها حیف و میل شد اما هر کس چه داخلی و چه خارجی، مجاهد، چپی، راستی، شرقی، غربی، افراد در داخل حکومت یا بیرون از آن، در برابر هر کس اقدام شود و جلو فساد باید گرفته شود، تا زمانی‌که از فساد جلوگیری نشود این کشور آباد نمی‌شود، تمویل کننده‌ها هم باید متوجه باشند که باید مبارزه با فساد صورت گیرد و ما طرفدار آن هستیم."

از سوی هم عبدالله واحدیار از کارشناسان اقتصادی افغان می‌گوید که کاهش یا توقف کمک‌های جهانی با افغانستان نمی‌تواند از فساد در این کشور جلوگیری کند.

وی با اشاره به سطح فقر و نیازمندی افغان‌ها به کمک‌های جهانی می‌گوید که این کمک‌ها باید ادامه یابد اما برای جلوگیری از به هدر رفتن آن باید میکانیزم‌های شفاف و جوابده وجود داشته باشد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG