لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

تبصره برخی از روزنامه‌های کابل در مورد افزایش تلفات ملکی!


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد افزایش تلفات نظامیان و غیر نظامیان افغان تبصره نموده‌اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش گزارش اخیر ملل متحد در مورد تلفات ملکی را منتشر نموده که در آن از افزایش ۵۲ درصدی تلفات خبر داده شده‌است.

سرمقاله نویس به اساس این گزارش نوشته که تلفات افراد ملکی در سال‌جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته میلادی بیشتر گردیده و مسئولیت آن هم بیشتر به نیروهای امنیتی افغان و خارجی ربط داده شده‌است.

در ادامه این سرمقاله آمده که در این اواخر حکومت وحدت ملی حملات هوایی‌اش را علیه مخالفین مسلح شدت بخشیده و به همین دلیل تلفات ملکی هم بیشتر شده‌است.

به اساس معلومات این سرمقاله، تنها در دو روز گذشته ۳۰ تن از افراد ملکی از اثر حملات هوایی در کاپیسا و میدان وردک تلف شده‌اند.

سرمقاله نویس در اخیر پیشنهاد نموده که حکومت و نیروهای خارجی باید برای مقابله با مخالفین مسلح یک راه مؤثر دیگری را جستجو کنند و در انجام حملات هوایی هم از دقت زیاد کار گیرند چون به باور وی اگر به بمباردمان کورکورانه ادامه داده شود در نتیجه حکومت و نیروهای خارجی با عکس‌العمل شدید افغان‌ها مواجه خواهند شد.

ویسا

روزنامه ویسا نیز در سرمقاله‌اش با اشاره به این موضوع نوشته که تقریباً همه روزه خبر‌ها از تلفات ملکی در اثر حملات هوایی منتشر می‌گردد اما نهاد‌های امنیتی تنها در مورد بررسی در زمینه حرف می‌زنند و در عمل کاری را انجام نمی‌دهند.

در ادامه سرمقاله آمده که اگر در چند سال گذشته تلاش برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی صورت می‌گرفت امروز این آمار به جای افزایش کاهش را نشان می‌داد.

در پایان سرمقاله از ولسی جرگه و سیاستمداران تقاضا شده تا در مورد کاهش تلفات ملکی مسئولانه اقدام نمایند.

مسیر

اما روزنامه مسیر با نگرانی از افزایش تلفات نظامیان افغان سرمقاله‌اش را تحت عنوان مجبوریت جنگ و راه حل سیاسی به نشر رسانیده‌است.

در این سرمقاله آمده، پس از آن‌که رئیس جمهور محمد اشرف غنی به نظامیان افغان امر غور نمودن در باره حالت تعرضی را صادر کرد در تلفات نظامیان افغان افزایش آمد.

سرمقاله نویس نوشته که پس از این امر رئیس جمهور غنی هیچ راه دیگری نیست که بتواند در نابود کردن مخالفین مسلح مؤثر تمام شود.

سرمقاله نویس به نقل از وزیر دفاع افغانستان نوشته که در نزدیک به یک ماه گذشته ۵۰۰ تن از نیروهای اردوی ملی کشته و ۷۰۰ تن‌شان هم مجروح شده‌اند.

در ادامه این سرمقاله آمده که هر چند در این میان به مخالفین مسلح نیز تلفات سنگین وارد شده اما این گروه تضعیف نشده‌است.

آرمان ملی

از سوی هم روزنامه آرمان ملی با نگرانی از تلفات نظامیان و غیر نظامیان نوشته که دلیل افزایش در آمار تلفات عدم همآهنگی در میادین جنگ و مدیریت ضعیف مسئولین است.

سرمقاله نویس در ادامه نوشته که نرسیدن کمک به موقع به نیروهای نظامی افغان یکی دیگر از دلایل افزایش تلفات این نیروهاست.

در پایان سرمقاله نوشته شده که نهاد‌های امنیتی افغان باید برای ایجاد همآهنگی میان‌ شان تلاش‌های زیاد انجام دهند تا جلو تلفات گرفته شده و جوانان این کشور از بین نروند.

XS
SM
MD
LG