لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

شورای امنیت ملی افغانستان نشست‌های دو جانبه حمدالله محب در ایران را مهم می‌خواند


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید مشاور امنیت ملی کشور در پایان نشست تهران با مشاوران امنیت ملی شماری از کشورهای منطقه روی مسایل مهم به شمول مبارزه با تروریزم و فعالیت داعش بحث و گفتگو کرده‌است.

قادر شاه سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی نشست‌های دو جانبه حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان را مهم خوانده گفت:

"بعد از ختم این جلسه مشاور امنیت ملی افغانستان با مشاوران امنیت ملی روسیه، هند و هیئت امنیتی که از چین در این نشست اشتراک کرده بودند گفتگوهای استراتژیک دو جانبه صورت گرفت در این نشست ها در رابطه مبارزه علیه تروریزم جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر به‌خصوص از بین بردن خطر فعالیت داعش در منطقه بحث و تبادل نظر صورت گرفت."

قادر شاه
قادر شاه

وی گفت که در ملاقات مشاور امنیت ملی کشور که با مشاور امنیت ملی روسیه صورت گرفت برعلاوه مسایل مبارزه با تروریزم روی پروژه های انکشافی بزرگ و چگونگی فعالیت های تجارتی دو کشور گفتگو گردید.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که حمدالله محب در ملاقات‌های جداگانه با مشاور امنیت ملی هند و رئیس هیئت امنیتی چین روی گسترش روابط و همکاری های منطقوی بحث نموده و مشاور امنیت ملی هند از همکاری کشورش در این بخش ها اطمینان داد.

نشست مشاروان امنیت ملی کشورهای هند، افغانستان، روسیه، چین و ایران به روز چهارشنبه در تهران برگزار شد.

به اساس گزارش‌ها در این نشست مشاوران امنیت ملی پنج کشور به هدف هماهنگ ساختن دیدگاه های شان در رابطه به مبارزه با تروریزم گردهم آمده و روی دریافت راه‌های مبارزه با تروریزم باهم بحث و گفتگو کردند.

در این حال وژمه صافی یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه برگزاری نشست‌های مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه را با اهمیت خوانده و ابراز امیدواری می‌کند که نتایج آن مثبت باشد.

او افزود:

"بدون شک این نشست‌ها مهم بوده و اگر کشورهای منطقه صادقانه همکاری بکنند من خوشبین و امیدوار به این استم که در آوردن صلح و ثبات در منطقه و بخصوص بخاطر بهبود وضعیت امنیتی افغانستان همکاری و تحکیم روابط افغانستان با کشورهای دیگر یک نوید خوش داشته باشد."

اما در عین حال هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی مشرانو جرگه خوشبین نبوده و می‌گوید این نشست‌ها بیشتر جنبۀ تشریفاتی داشته برای بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان کمک نمی‌کند.

گزارش: جاوید حسن‌ز اده

XS
SM
MD
LG