لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

دهلیز هوایی افغانستان و کشورهای اروپایی پس از چند دهه افتتاح گردید


دهلیز هوایی میان افغانستان و کشورهای اروپایی به روز پنجشنبه در کابل افتتاح گردید.

دهلیز هوایی افغانستان و کشورهای اروپایی پس از چند دهه افتتاح گردید.

اجمل حمید عبدالرحیم‌زی معین وزارت تجارت افغانستان در مراسم افتتاح این دهلیز هوایی گفت که در نتیجه گشایش و فعالیت دهلیزهای هوایی با کشورهای مختلف صادرات افغانستان در تناسب به گذشته افزایش یافته است.

او افزود:

"در ۹ ماه امسال صادرات افغانستان در تناسب به سال‌های گذشته حدود ۳۲ درصد افزایش یافته است، در کنار عوامل دیگر، دهلیزهای هوایی را که با کشورهای مختلف وصل کرده‌ایم نیز یکی از عامل مهم افزایش صادرات می‌باشند."

اجمل حمید عبدالرحیمزی
اجمل حمید عبدالرحیمزی

به گفته آقای عبدالرحیم‌زی وصل شدن کشورهای اروپایی با افغانستان در کنار داشتن دیگر مفادات، فرصت‌های کاری را نیز به وجود می‌آورد.

حین افتتاح دهلیز هوایی میان افغانستان و کشورهای اروپایی دو طیاره با بارگیری میوه‌های خشک و تازه و دیگر کالا‌های افغانی به روز پنجشنبه ازمیدان هوایی بین المللی حامد کرزی به مقصد کشورهای فنلند و ایتالیا پرواز کرد.

هر چند افغانستان با شماری از کشورهای منطقه دهلیزهای هوایی دارد اما این نخستین بار است که دهلیز هوایی با کشورهای اروپایی گشایش می‌آبد.

به اساس معلومات وزارت تجارت، افغانستان در هر سال از طریق راه‌های هوایی حدود یک میلیون تن کالاهای تجارتی افغانی را به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

اندرس ریچارد معاون سفیر اتحادیه اروپا در کابل در مراسم افتتاح دهلیز هوایی میان افغانستان و کشورهای اروپایی گفت که کشورهای اروپایی افتخار می‌کند که افغانستان به مارکیت‌های آن کشورها راه پیدا کرد.

او افزود:

"افتتاح این دهلیز هوایی واقعاً برای همه یک خبر خوش است، ما مرز را از بین می‌بریم و مردم، تجار و مارکیت‌ها را با هم وصل می‌کنیم که این به نفع همه است."

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که با ایجاد دهلیزهای هوایی یک بخش بزرگ از مشکلات تجار حل شده است.

به گفته آقای الکوزی با افتتاح دهلیز هوایی با اروپا پس از سی سال، برای اولین بار قره قل و دیگر کالا‌های افغانی به اروپا صادر خواهند شد که این برای رشد اقتصادی کشور یک نوید خوب می‌باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG