لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

ترمپ: مواد مخدر صحت و امنیت ملی دولت‌های جهان را تهدید می‌کند


رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از جامعه جهانی می‌خواهد که برای حفظ امنیت بین المللی و صحت بشر مشترکاً علیه مواد مخدر مبارزه نمایند.

نشست فراخوان بین المللی عمل برای مبارزه با چالش مواد مخدر به روز سه شنبه در حاشیه هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ابتکار ایالات متحده امریکا در نیویارک برگزار شد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس گفت، مواد مخدر صحت و امنیت ملی دولت‌های جهان را تهدید می کند و به گفته وی، آمار اخیر اداره مبارزه علیه مواد مخدر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که سطح مرگ و میر افراد به دلیل استفاده از مواد مخدر در مقایسه به سال (۲۰۰۰) میلادی در جهان (۶۰) در صد افزایش یافته است.

رئیس جمهور ترمپ مواد مخدر را پدیده مرتبط با تروریزم و منبع تمویل گروه های مافیایی در جهان خواند.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

او افزود:

"مواد مخدر با جرایم سازمان یافته، عواید غیر مشروع مالی، فساد مالی و تروریزم ارتباط دارد. مبارزه علیه مواد مخدر نیاز اساسی در بخش صحت و امنیت ملی است و از ما می‌خواهد تا در برابر اعتیاد به مواد مخدر و تمامی انواع قاچاق آن که منجر به حمایت مالی از گروه های مافیایی می شود، مبارزه نمایم. تمامی کشورها باید مشترکاً کار کنند تا از تولید مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر جلوگیری کنیم."

رئیس جمهور ترمپ می‌گوید، با توجه به تهدیدی که از ناحیه مواد مخدر به امنیت جهان و صحت انسان ها متوجه است، ایالات متحده امریکا ماه گذشته تصمیم گرفت تا "نشست فراخوان بین‌المللی عمل برای چالش مواد مخدر" را روی دست گیرد و تمامی (۳۱) دولت اشتراک کننده را به مبارزه مشترک فرا خواند.

رئیس جمهور امریکا از کشورهای جهان می‌خواهد تا سطح تقاضا به مواد مخدر را کاهش دهند، مانع ترانزیت مواد مخدر شوند، امکانات تداوی معتادین را بیشتر سازند و همکاری‌های بین المللی در بخش مواد مخدر را افزایش دهند.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز از جمله اشتراک کننده‌گان این نشست بود وی می‌گوید، حکومت افغانستان با تمامی این خواست‌ها همصدا است و از گذشته ها برای تحقق آن تلاش کرده است.

صلاح الدین ربانی
صلاح الدین ربانی

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت، افغانستان به مبارزه علیه مواد مخدر و تلاش‌ها به کاهش تقاضا به مواد مخدر متعهد است.

او افزود:

"این مسئله نشان می‌دهد که جهان و کشورهای منطقه نیاز مبارزه علیه مواد مخدر را درک کرده‌اند. ما همیشه تعهد کردیم و حال هم تعهد داریم که علیه مواد مخدر و تروریزم مبارزه کنیم و این مبارزه‌ای ما ادامه دارد. چون مواد مخدر یکی از منابع تمویل تروریزم در افغانستان و منطقه است."

آنتونیو گوترش سرمنشی عمومی سازمان ملل هشدار می‌دهد که تولید مواد مخدر به گونه بی‌سابقه در جهان افزایش یافته است.

آقای گوترش می‌گوید، در سال‌های اخیر تعداد متقاضیان تداوی معتادین مواد مخدر به (۳۱) میلیون تن در جهان افزایش یافته، اما به گفته وی از میان هر شش معتاد مواد مخدر در جهان، تنها امکانات تداوی یک معتاد وجود دارد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:24 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG