لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

والی ننگرهار: نزدیک به ۲۰ تُن مواد مخدر کشف شده آتش زده شد


نزدیک به بیست تن مواد مخدر کشف شده در ولایت ننگرهار آتش زده شد.

نزده تُن مواد مخدر مختلف النوع که از اوایل سال روان شمسی تا حال از سوی نیرو های افغان در مرکز و ولسوالی های ولایت ننگرهار کشف گردیده بود، به روز دوشنبه در ولسوالی رودات ولایت ننگرهار آتش زده شد.

حیات الله حیات والی ننگرهار هنگام آتش زدن این مواد به رسانه‌ها گفت، این مواد در شش ماه گذشته هنگام تلاشی و عملیات نیرو های افغان بالای کارخانه‌های تولید مواد مخدر به دست آمده بود.

آقای حیات می‌گوید، مبارزه علیه مواد مخدر نیز هماننده مبارزه علیه تروریزم در اولویت برنامه عملیاتی نیرو های افغان قرار دارد.

حیات الله حیات
حیات الله حیات

او افزود:

"به سطح ننگرهار نزده تن مواد مخدر که در آن مواد مخدر مختلف النوع شامل است، از سوی نیرو های افغان، خصوصاً از سوی پولیس کشف شده است. در کنار مبارزه مستقیم با تروریزم، ما در بخش دستگیری قاچاقبران و مبارزه علیه مواد مخدر نیز به گونه جدی اقدام می کنیم که آتش زدن مواد مخدر مثال خوب آن است."

به اساس ارزیابی‌های ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ننگرهار، در سال روان بالای بیش از (۱۵) هزار هکتار زمین در این ولایت کوکنار کشت شده بود، اما به دلیل نا امنی‌ها نیرو های افغان نتوانستند بخش زیادی از این مزارع را تخریب کنند.

سال گذشته نیرو های افغان توانستند چهار ده هزار هکتار زمین را در ننگرهار از وجود کوکنار پاکسازی کنند و ایالات متحده در بدل آن (۲۲) میلیون دالر را بگونه تشویقی با پروژه‌های انکشافی به این ولایت کمک کرد.

غلام سنایی ستانکزی قوماندان امنیه ننگرهار می‌گوید، در شش ماه گذشته پولیس ننگرهار توانسته ده‌ها تن را به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر کند.

آقای ستانکزی در ادامه گفت که از اواخر سال گذشته تا حال پولیس ننگرهار (۴۵) کارخانه تولید مواد مخدر را نیز تخریب کرده‌است.

او افزود:

"(۴۸۰) تن به اتهام قاچاق و فروش این مواد دستگیر شده اند که دوسیه های آنان کامل و اداره‌های عدلی و قضایی سپرده شده است. ضمناً (۲۰۹) عراده موتر هنگام قاچاق مواد مخدر ضبط شده و بعد از طی مراحل قضایی، به گمرک سپرده خواهد شد."

در کنار تولید و قاچاق مواد مخدر، تعداد معتادین نیز در این ولایت در حال افزایش است.

به اساس معلومات ریاست صحت عامه ننگرهار، در حال حاضر بیش از شش هزار و (۵۰۰) تن در این ولایت به مواد مخدر معتاد اند، اما ریاست صحت عامه این ولایت ظرفیت و امکانات تداوی تنها (۲۲۵) را در اختیار دارد.

راپور: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG