لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

وزارت خارجه امریکا: تشویش هند در مورد بندر چاه بهار بیشتر شده است


وزارت خارجه امریکا می‌گوید به‌خاطر تحریم‌های امریکا علیه ایران، تشویش هند در مورد بندر چاه بهار بیشتر شده است.

ایالات متحده در اعلان تحریم‌های خود علیه ایران تاثیر این عمل را بر پروژه‌های هند در بندر چاه بهار مورد نظر خواهد داشت.

معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای میانه و جنوب آسیا الیس ویلز با بیان این مطلب گفت این بندر ارتباطات را بین افغانستان و هند بر قرار می‌کند.

الیس ویلز در مصاحبه با یک شبکه خبری هند اظهار داشت تاثیر تحریم‌های امریکا بر بندر چاه بهار مورد بررسی قرار دارد.

پروسه ارزیابی ادامه دارد و نگرانی هند و منافع آن که می‌خواهد واردات از افغانستان را افزایش بدهد، مد نظر گرفته می‌شود.

خانم ویلز در مصاحبه گفت آنها به پلان عمل مشترک همه جانبه و اجرای تحریم‌ها با احتیاط نگاه می‌کنند و به‌طور مثال بررسی می‌کنند که مبدا این اقدام بر افغانستان تاثیر ناگوار بگذارد.

الیس ویلز
الیس ویلز

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ بعد از خروج از پیمان اتمی سال ۲۰۱۵ قدرت‌های بزرگ با ایران تحریم‌ها را علیه ایران اعلان کرد.

این اعلان رئیس جمهور امریکا از همان آغاز آن نگرانی را در مورد تاثیرات این اقدام بر داد و ستد افغانستان و هند از طریق بندر چاه بهار افزود.

سال گذشته هند از طریق این بندر بیش از یک میلیون و یک صد هزار تن گندم به افغانستان فرستاد.

پاکستان نمی خواهد که هند از طریق خاک این کشور با افغانستان داد و ستد کند و چاه بهار یگانه راه ارزان و کوتاه می باشد که افغانستان را با هند وصل می کند.

سرپرست و معاون اول اطاق‌های تجارت و صنایع افغانستان خان جان الکوزی می‌گوید حکومت افغانستان و تجار این کشور آرزو دارند که در تحریم‌های امریکا علیه ایران، بندر چاه بهار استثنا شود.

خان جان الکوزی
خان جان الکوزی

"خواست ما هم بود و پیشنهاد تجار افغان هم به رړیس جمهور اشرف غنی این بود که در جلسات خصوصی و جلسات بین المللی پیشنهاد کند که چون افغانستان در جنگ است از این تعزیرات خلاص شود و در این قیودات شامل نشود. و اگر چنین نشود در آنصورت باز بندر چاه بهار بروی افغانها باز شود و از این قیودات خارج گردد. "

به گفته تجار افغان پروژه بندر چاه بهار به کمک هند برای افغانستان که با خشکه محاط می باشد یک دهلیز ترانسپورتی میباشد که اتکای افغانستان را بر راه‌های نا مطمئن پاکستان از بین می برد و داد و سند تجارتی افغانستان را با جهان به میلیاردها دالر بلند می برد.

قبل از ساختن بندر چاه بهار هند در سال ۲۰۰۹ سرک زرنج – دلارام را با مصرف ۱۵۰ میلیون دالر اعمار کرد.

بندر چاه بهار با ولایت نیمروز افغانستان بسیار نزدیک می باشد و در صورت فعال شدن این بندر داد و ستد‌های تجارتی افغانستان اکثراً از همین طریق صورت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG