لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

کمیسیون انتخابات: انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان برگزار نمی‌‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید تاریخ دقیق انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها تا هنوز هم معلوم نیست اما این انتخابات در ۲۸ میزان برگزار نمی‌شود.

این کمیسیون می‌گوید با وجود آماده‌گی‌های آنها انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها با انتخابات ولسی جرگه هم‌زمان برگزار نمی‌شود.

مقامات این کمیسیون اظهار می‌دارند که موضوع تعیین تاریخ انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها به ادارات مربوطه که از شورای امنیت، ستره محکمه، و اعضای شورای ملی عبارت می‌باشند، محول شده‌است و تاریخ دقیق برگزاری آن معلوم نیست.

معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات ذبیح الله سادات به رادیو آزادی گفت:

"دیگر با آن‌ها ارتباط دارد، کمیسیون تصمیم می‌گیرد، تا ۴ ماه آنان تاریخ را تعیین می‌کنند. البته بعد از روز انتخابات تا ۴ ماه. بعداً اگر وضعیت همین‌گونه بود، می‌توانند تا ۴ ماه دیگر آن‌را تمدید کنند. ولی حالا این انتخابات همزمان با انتخابات ولسي جرگه برگزار نمی‌شود."

قرار بود انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان هم‌زمان با انتخابات ولسی جرگه برگزار شود.

این اولین بار است که افغانستان انتخابات شوراهای ولسوالی ها را تجربه می کند.

در قانون انتخابات افغانستان کدام مقررات برای شوراهای ولسوالی ها وجود ندارد.

امتیازات، جای کار، مسئولیت‌ها و صلاحیت‌های اعضای این شوراها هم معلوم نیست.

از سوی دیگر بعضی از مشکلات اجتماعی و امنیتی هم سبب می‌شود که برای این انتخابات تعداد کافی مردم خود را نامزد نکنند.

طبق معلومات کمیسیون مستقل انتخابات از جمله تقریباً ۴۰۰ ولسوالی در افغانستان تنها در ۴۰ ولسوالی آن تعداد کاندیدان به همان اندازه است که می توانند رقابت کنند.

در ۱۲۰ ولسوالی هیچ کاندید زن وجود ندارد و در ۴۲ ولسوالی نه کاندید زن و نه کاندید مرد ثبت نام کرده است.

این که اهمییت انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها در کجاست و اگر انتخابات آن برگزار نشود عواقب آن چه خواهد بود، یوسف رشید رئیس اجرائیه بنیاد نظارت بر انتخابات آزاد و عادلانه فیفا به رادیو آزادی چنین توضیحات داد:

یوسف رشید
یوسف رشید

"شما می‌دانید که در پارلمان افغانستان در مشرانو جرگه افغانستان یک ثلث از اعضای باید از طریق انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها تعیین می‌شوند. دوم در قسمت تشکیل لویه جرگه قانون اساسی یک بخش کلانی از لویه جرگه را روسای شوراهای ولسوالی‌ها تشکیل می‌دهند. قوت تصمیم گیری در لویه جرگه به روسای شوراهای ولسوالی‌ها داده شده تا خواسته‌های مردم در آنجا تامین شود."

رئیس اجرائیه فیفا می گوید کمیسیون مستقل انتخابات در اعلان تاخیر این انتخابات عجله کرده است.

به گفته آقای رشید برای حل بعضی مشکلات راه‌ها وجود داشت اما کمیسیون تصمیم خود را گرفت.

رئیس اجراییه فیفا پیشنهاد کرد که اکنون کمیسیون مربوطه حکومتی باید موضوع را از ابهام خارج کند و یقینی بسازد که آیا انتخابات شوراهای ولسوالی ها با انتخابات ریاست جمهوری همزمان برگزار می شود یا خیر تا از تکرار مشکلات قبلی جلوگیری شود.

تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ در نظر می باشد.

در همین حال ناظران امور انتخاباتی به این باور اند که انتخابات شوراهای ولسوالی ها به هر حال تاخیر می شود و حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات باید به شش هزار نفری که خود را برای انتخابات شوراهای ولسوالی ها نامزد کرده و بخاطر آن وظایف خود را ترک کرده اند، پاسخ بگویند.

XS
SM
MD
LG