لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

شورای صلح امیدوار است که دیدار عالمان دینی افغانستان و پاکستان نتیجه بخش باشد


قرار است عالمان دینی افغانستان و پاکستان در باره موضع‌گیری مشترک شان در برابر جنگ افغانستان در اسلام آباد گفتگو کنند.

شورای عالی صلح این بار امیدوار است که پاکستان در سیاست‌های دوگانه‌اش در برابر افغانستان تغییر بیاورد و دیدار هیئت افغانستان با علمای آن کشور در پیوند به صلح افغانستان نتیجه بخش باشد.

قاضی محمد امین وقاد عضو این شورا در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که یک هیئت به رهبری عطاالرحمان سلیم معاون این شورا به پاکستان سفر کرده و قرار است امروز با علمای آن کشور دیداری داشته باشند.

آقای وقاد می‌گوید در این دیدار روی چگونگی پایان جنگ در افغانستان و آغاز گفتگوهای صلح از سوی هیئت افغانستان تاکید خواهد شد.

قاضی محمد امین وقاد
قاضی محمد امین وقاد

او افزود:

"پیام ما در این دیدار مشخص است و آن این که ادامه جنگ در افغانستان به سود هیچ‌کس نیست و این پدیده هر دو کشور را متضرر می‌سازد، بیایید که به گونه مشترک به جنگ نقطه پایان بگذاریم و گفتگوهای صلح را آغاز کنیم، اولویت حکوت تازه پاکستان نیز صلح و ثبات در منطقه باید باشد."

آقای وقاد می‌گوید با توجه به فشارهای جهان بر پاکستان امیدوار استند که این کشور دریافته باشد که حمایت از تروریزم راه حل نیست و گام‌های صادقانه را برای کشانیدن طالبان به میز گفتگوهای صلح بردارد.

به تازه‌گی رسانه‌های پاکستانی نیز گزارش داده اند که دیدار این عالمان دینی افغانستان و پاکستان برای اعلام موضع گیری در باره جنگ افغانستان، بخشی از برنامه مشترک صلح افغانستان و پاکستان بوده‌است که در سفر وزیر خارجه پاکستان به افغانستان روی آن توافق شده بوده‌است.

با این همه پیشتر نیز علمای افغانستان نشست های را در پیوند به گفتگوهای صلح و پایان جنگ در عربستان سعودی، اندونیزیا و کابل برگزار کرده اند.

اما هنوز انتقادها بر این است که با وجود فشارهای جهان و نشست های علمای کشورهای جهان اسلام و افغانستان تغییری در سیاست پاکستان و پیشرفت صلح محسوس نیست.

در همین حال شماری از علمای دینی افغانستان در گردهمایی که روز جمعه از سوی حزب اسلامی برگزار شده بود به بسیج شدن و اتحاد علمای افغانستان برای ختم جنگ در این کشور تاکید کردند.

گلبدین حکمیتار رهبر حزب اسلامی در این گردهمایی نقش علما را برای پایان بحران در افغانستان مهم خواند.

گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار

او افزود:

"علمای مهم و تاثیرگذار کشور ما روی خیلی موضوعات مهم و سرنوشت ساز تصامیم مهمی گرفتند و آن این‌که علما را متحد می سازند و مهمتر از این‌که تصمیم گرفتند و تعهد کردند، این‌ها شورای معتبر ۱۰۰ نفری را تاسیس کردند یک محور سرنوشت ساز برای نجات کشور از بحران."

به گفته آقای حکمتیار شورای را برای بسیج علمای افغان نیز ایجاد کرده اند که هدف آن ادای مسئولیت در پیوند به پایان خون ریزی ها و تامین صلح در کشور است.

در این میان، محمد عارف ملکیار یکی از عالمان دین از حکومت می‌خواهد تا از نقش علمای دین در پیوند به صلح بهره ببرد و حضور علما در این پروسه نمادین نباشد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG