لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

فیفا: تعهدات کمیسیون انتخابات در بخش تخطی‌های انتخاباتی عملی نیستند


در حالی‌که کمیسیون مستقل انتخابات از اقدامات جدی علیه تخطی‌های انتخاباتی سخن می‌زند، اما بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" تعهدات این کمیسیون را در بخش تخطی‌های انتخاباتی عملی نمی‌داند.

یوسف رشید رئیس اجرایی این بنیاد روز شنبه ۷ میزان ۱۳۹۷ در صحبت با رادیو آزادی گفت، بخاطر جلوگیری از تخطی‌های انتخاباتی به یک میکانیزم و راهکار خاص نیاز است.

یوسف رشید
یوسف رشید

وی افزود:

"با افراد ما نمی‌توانیم این موضوعات را بررسی نمائیم، مگر این‌که بخاطر آن میکانیزم‌های خاص ساخته شود و از قبل شرایط هم گذاشته شود، به باور من در اخیر مصارف نامزدان بیشتر از حد تعیین شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات خواهد شد و این تعهدات بخاطر ناتوانی راهکارهای کمیسیون مستقل انتخابات عملی نگردیده و روی صفحه باقی خواهد ماند."

آقای رشید می‌گوید، این وظیفه کمیسیون مستقل انتخابات است که هنگام کمپاین‌های انتخاباتی عدالت و توازن را در نظر گیرد و با کسانی‌که از قانون سرپیچی می‌کنند برخورد جدی نماید.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات در ششم ماه میزان سال‌جاری روز اول آغاز کمپاین‌های انتخاباتی، ۵۲ نامزد ولسی جرگه از کابل را جریمه کرده‌است.

رفیع رفیق صدیقی رئیس کمیته رسانه‌ای کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری در کابل گفت، این نامزدان از ۳۰ الی صد هزار افغانی جریمه نقدی شده‌اند.

وی با انتقاد از رسانه‌ها هم گفت، با وجود خواست‌های مکرر، برخی رسانه‌ها قبل از آغاز کمپاین‌ها نامزدان را خواسته، که این مسئله تخطی تلقی می‌شود.

این در حالیست که کمپاین‌های انتخاباتی به تاریخ ششم میزان سال‌جاری در ۳۳ ولایت به جز از غزنی آغاز شده و تا۲۵ همین ماه ادامه می‌یابد.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، مطابق قانون مصارف در کمپاین‌های انتخاباتی از دو میلیون و شش صد هزار افغانی الی هشت صد هزار افغانی در نظر گرفته شده‌است.

جلوگیری از ایجاد موانع و مزاحمت کاندیدان علیه یک دیگر، عدم استفاده از امکانات دولتی، اخلال نکردن نظم عامه، جلوگیری از تعصبات سمتی، مذهبی و قومی و رعایت مصارف مالی از عمده ‌ترین موارد در لایحه کمیسیون مستقل انتخابات می‌باشد.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، اگر نامزدان ولسی جرگه از موارد ذیل تخطی نمایند با برخورد قانونی مواجه می‌شوند:

"امروز یکبار دیگر اعلان می‌کنیم که تخطی‌ها و سرپیچی‌ها مجازات دارد، درعین حال ما بخاطر بررسی و کنترول از مصارف ده متخصص را تعیین کرده‌ایم و هر فردی‌که خلاف قانون عمل نماید روشن است که مطابق قانون مجازات می‌شوند."

این ده تن از متخصصان مجزا ازکمیته رسانه‌یی کمیسیون انتخابات که عمدتاً از پوشش کمپاین‌های رسانه‌ها نظارت دارند، فعالیت می‌نمایند.

هر چند بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا"، کمیسیون مستقل انتخابات را در جلوگیری از تخطی‌های انتخاباتی ناتوان می‌داند اما سخنگوی این کمیسیون اطمینان می‌دهد که با متخلفان انتخابات هیچ نوع مراعات صورت نمی‌گیرد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG