لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

آرمان ملی: صلح بدون عدالت ارزشی نخواهد داشت


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت تبصره کرده‌اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که صلح بدون عدالت ارزشی نخواهد داشت!

روزنامه نوشته که جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ در دوره معاصر در کره زمین است. این جنگ هر روز از میان مردم افغانستان قربانی می‌گیرد و به دلیل این‌که طرفین متخاصم آن پیوند هایی با بیگانه گان دارند، پایان نیافته‌است. بیگانه گان دخیل در این کشور، هرگز حاضر نشده‌اند تا بخاطر برگردانیدن صلح در این کشور دست به اقدامات بزنند.

در ادامه گفته شده که چند سال است که در افغانستان نهادی به بنام شورای عالی صلح ایجاد گردیده‌است. این شورا که اعضا و کارکنان آن معاشات بلندی دارند و تا حال مبالغ هنگفتی را به نام‌های مختلف هزینه کرده‌اند، نتوانسته‌است کوچکترین دستآورد برای صلح افغانستان داشته باشد.

روزنامه در اخیر سرمقاله نوشته که باور همه بر این است که حکومت افغانستان و امریکا اگر مایل اند جنگ‌های ۴۰ ساله در افغانستان پایان یابد، باید به جدیت این روند را پی‌گیری کنند و حالا که زلمی خلیلزاد بحیث تسریع کننده روند گفتگوهای صلح در افغانستان مأموریت گرفته‌است، این امید تقویت شده‌است که شاید گفتگو‌های قطر ادامه یابد و حکومت افغانستان به عنوان یک طرف قضیه شامل آن گردد.

ویسا

روزنام ویسا در مطلبی از قول معاون وزارت خارجه امریکا نوشته که تروریست‌ها مخفی‌گاه‌های امن در پاکستان دارند.

روزنامه در ادامه از قول معاون وزارت خارجه امریکا نوشته که اگر طالبان پای میز مذاکره حاضر شوند امنیت پایدار در افغانستان برقرار خواهد شد و پاکستان باید نقش خود را در این زمنیه ایفا کند.

در ادامه از قول خانم ولز گفته شده که صلح در افغانستان بدون همکاری پاکستان امکان پذیر نیست طالبان هنوز فرصت دارند وارد مذاکره صلح شوند و به یک توافق قطعی دست پیدا کنند.

در ادامه هم‌چنان از قول وی نوشته شده که واشنگتن حاضر است با دولت جدید پاکستان همکاری کند و از سخنان عمران خان در باره گسترش روابط خوب با همسایگان هم‌چنان صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم.

در اخیر مطلب آمده که خانم ولز تأکید کرده که تجارت بین افغانستان و هند اهمیت زیادی برای برقراری صلح هم‌چنین پیشرفت اقتصادی منطقه دارد و گفته که پاکستان باید اجازه بدهد که هند و افغانستان با یکدیگر تجارت کنند و در این زمنیه مانع تراشی نکند.

اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح در مطلبی نوشته که قانون حق دسترسی به اطلاعات افغانستان در جایگاه نخست جهان قرار گرفت.

روزنامه به نقل از ارگ ریاست جمهوری نوشته که قانون حق دسترسی به اطلاعات افغانستان با کسب ۱۳۹ امتیاز از مجموع ۱۵۰ امتیاز مقام اول را سطح جهان کسب کرده‌است.

XS
SM
MD
LG