لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

کمیسیون شکایات: ۱۳۳ مورد شکایت در مورد کمپاین‌های انتخاباتی ثبت شده‌اند


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان از نامزدان ولسی جرگه می‌خواهد تا کمپاین‌های انتخاباتی شانرا طبق مقررات و طرزالعمل‌های انتخابات به پیش ببرند.

علی رضا روحانی منشی و سخنگوی این کمیسیون روز یک‌شنبه ۸ میزان ۱۳۹۷ طی نشست خبری در کابل گفت که ۱۳۳ مورد شکایت در مورد کمپاین‌های انتخاباتی را از قبل ثبت نموده‌اند.

وی گفت:

"تاکنون در مورد کمپاین‌های قبل از وقت ۱۳۳ تخلف به کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت شده‌است از این میان به ۸۹ مورد آن رسیده‌گی شده ۱۲ مورد آن در حال رسیده‌گی است و ۱۲ مورد دیگر به کمیته رسانه‌ها ارسال شده چون جز تخطی‌های رسانه‌یی محسوب شده."

کمپاین‌های انتخاباتی به تاریخ ششم میزان سال‌جاری در ۳۳ ولایت به جز از غزنی آغاز شده و تا ۲۵ همین ماه ادامه می‌یابد.

نصب کردن پوسترها بدون اجازه در دیوار خانه‌های مردم و علامات ترافیکی، دریافت پول کمپاین‌ها از مراجع و اتباع خارجی، ایجاد موانع و مزاحمت کاندیدان علیه یک دیگر، استفاده از امکانات دولتی، اخلال نظم عامه، رعایت نکردن مسایل سمتی، مذهبی و قومی که منجر به تعصب شود و مسایل مالی از عمده ‌ترین مواردی اند که تخلفات انتخاباتی عنوان شده و به نقل از مسئولین در صورت رعایت نکردن این موارد، نامزدان از ۵ هزار تا ۵۰ هزار افغانی جریمه نقدی می‌شوند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید هیچ یک از مامورین دولتی به خصوص مسئولین امنیتی و دفاعی نمی‌توانند در مبارزات انتخاباتی اشتراک کنند.

اما به شمول کابل در برخی ولایات دیده می‌شود که نامزدان این مقررات را رعایت نکرده و طرزالعمل انتخاباتی را زیر پا کرده‌اند.

در این حال یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که از قبل به نامزدان در مورد چگونه راه اندازی کمپاین‌های انتخاباتی آگاهی داده نشده به همین دلیل برخی تخطی‌ها در جریان کمپاین‌های آنان به نظر می‌رسد.

یوسف رشید
یوسف رشید

وی گفت:

"اگر امروز تخطی‌ها در جریان کمپاین‌های انتخاباتی مشاهده می‌شود دلیل این است که به نامزدان در مورد کمپاین‌ها آگاهی‌دهی لازم نشده‌است سر پیچی از قوانین و مقررات یک چالش به نامزدان است."

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که به اساس قانون مکلف نیست تا تخطی‌ها را در جریان کمپاین‌های انتخاباتی ثبت نماید اما تأکید می‌کند که اگر کسی در مورد شکایتی داشته باشد در کابل به دفتر مرکزی شکایات و در ولایات به دفاتر محلی مراجعه کنند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG