لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

انتقاد وزارت خارجه از چگونگی طی مراحل معاهدات بین‌المللی از سوی برخی ادارات


وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان مسئولیت پذیری ادارات حکومتی را در روند طی مراحل معاهدات بین‌المللی مهم خوانده و تأکید می‌کند که در این زمینه باید همکاری همه جانبه وجود داشته باشد.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی این وزارت به روز سه‌شنبه ۱۰ میزان ۱۳۹۷ در سیمیناری که زیر نام (طی مراحل انعقاد معاهدات بین‌المللی از مرحله طرح تا اجرا ) به هدف همآهنگی ادارات در کابل برگزار شده بود گفت که مشکلات در چگونگی طی مراحل معاهدات بین‌المللی وجود دارد.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان

وی به برخی از مشکلات اشاره کرده گفت:

"پروسه نظرخواهی از ادارات ذیربط وقت طولانی را در بر گرفته، تعداد از ادارات همکاری لازم در تهیه نسخه‌های از معاهدات ساحه کاری خویش به زبان‌های ملی را نکرده‌اند، طبق قانون معاهدات و میثاق‌ها بین‌الملل هر معاهده باید به یکی از زبان‌های ملی به امضا برسد که متأسفانه این موضوع در نظر گرفته نشده‌است، بعضی مقامات اسناد را به امضا می‌رسانند که متن آن اصلاح و نهایی نشده‌است."

وی از عدم همآهنگی در بخش امضا و عدم توجه در تطبیق معاهدات نیز انتقاد کرده و آنرا از مشکلات دیگر عنوان کرد.

در سیمینار طی مراحل انعقاد معاهدات بین‌المللی در وزارت خارجه مسئولان وزارت‌های مختلف و اعضای شورای ملی شرکت کرده بودند.

قهار آصفی معاون ریاست قوانین و حقوق بشر وزارت عدلیه انتقاد کرده گفت، متن‌های معاهدات که پس تصویب شورای ملی و توشیح رئیس جمهور به زبان‌های دری، پشتو و انگلیسی غرض نشر در جریده رسمی سپرده می‌شود با هم مطابقت نداشته و این مسئله سبب تأخیر در نشر معاهدات می‌گردد.

این در حالیست که حکومت افغانستان در طی چند سال گذشته شماری از معاهدات بین‌المللی را با کشورهای مختلف جهان در بخش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی به امضا رسانده که پس از تصویب شورای ملی و توشیح رئیس جمهور در جریده رسمی به نشر رسیده‌اند

محمد داود کلکانی عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه در این نشست نیز انتقاد کرد که نواقص در بخش ترجمه معاهدات وجود داشته و از سوی وزارت خارجه به آن توجه لازم صورت نگرفته‌است.

محمد داود کلکانی عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه
محمد داود کلکانی عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه

وی گفت:

"متأسفانه ترجمه پشتو که برای ما در ولسی جرگه می‌رسد همه ناقص است که این یک چالش عمده برای ما بوده‌است دیگر دیده می‌شود که ادارات با وزارت خارجه افغانستان همآهنگی نداشته‌است وقتی که معاهده برای ما می‌رسد ما می‌بینیم که وزارت خارجه از آن اطلاع ندارد"

از سوی هم ریاست امور بین‌المللی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که برخی از مقامات بدون حضورداشت نماینده وزارت خارجه معاهدات را در خارج از کشور به امضا می‌رسانند که این یک مشکل جدی بوده و اسناد دارای نوافص می‌باشد.

کبیر رنجبر کارشناس بخش حقوقی افغان می‌گوید که این مشکلات و نا بسامانی‌ها ناشی از نبود یک سند تقنینی می‌باشد و باید تهیه این سند از سوی وزارت خارجه روی دست گرفته شود.

وی می‌گوید موجودیت چنین یک سند تقینی که بتواند این موضوعات را تنظیم نماید، کمک می‌کند تا همه مشکلات و پراکنده‌گی‌ها در بخش معاهدات بین‌المللی برطرف گردند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG