لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

حکومت چین بخاطر گزارش‌ها در مورد نقض حقوق بشر در شنجین مورد انتقاد قرار گرفت


حکومت چین اخیراً بخاطر گزارش‌ها در مورد نقض حقوق بشر در منطقه شنجین مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

بیشتر باشنده‌های این منطقه مسلمانان ایغور اند.

چین به‌خاطر بازداشت ده‌ها تن و نظارت دقیق در منطقه شنجین که بیشتر باشنده‌های آن مسلمانان ایغور اند، با انتقاد شدید سازمان ملل، مدافعین حقوق بشر و کشورهای غربی روبه‌رو شده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده امریکا حتی در مورد وضع تحریم‌ها بالای مقام‌های ارشد چین در رابطه با اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در منطقه شنجین غور می‌کند.

مقام‌ها در چین می‌گویند، منطقه مسلمان نشین شنجین با تهدید جدی جدایی طلبان و شورشیان افراطی قرار دارد.

مسلمانان چین
مسلمانان چین

این مقام ها تمامی اتهامات بدرفتاری در این منطقه را رد کرده اند.

ژیائو چیان سفیر چین در اندونیزیا هفته پیش در یک مقاله که برای روزنامه جاکارتا پُست نوشت گفت که با آن که شنجین جایی شگفت انگیز است و به حقوق مذهبی در آنجا احترام گذاشته می‌شود اما متاسفانه برخی ها در غرب پالیسی دوگانه را به پیش می‌برند، واقعیت ها را تحریف می کنند.

لیو شیائیمو سفیر چین در بریتانیا نیز مقاله در Financial Times نوشته و از پالیسی های کشورش در منطقه شنجین طرفدار کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که مقام های چینایی تمایل ندارند تا در مورد منطقه شنجین با دپیلومات های خارجی گفتگو کنند.

یکی از دیپلومات ها به شرط افشأ نشدن نامش به خبرگزاری گفته است که در زمان بحث در مورد منطقه شنجین، مقام های چین اصلاً مانع بحث ها می شوند.

ماه پیش حکومت چین یک گروه کوچک از خبرنگاران خارجی را در حاشیه نشست حقوق بشر سازمان ملل در ژینو دعوت کرد تا در مورد وضعیت در منطقه شنجین معلومات دهد.

مقام های چین در این نشست به خبرنگاران گفتند که کشورشان تلاش دارد تا جلو افراطیانی را بگیرد که اروپا در چندین حمله موجودیت آنها را تجربه کرده است.

لی شواجین سخنگوی کابینه چین در این نشست به حملات در بلجیم، پاریس و دیگر کشور های اروپایی اشاره کرده است.

XS
SM
MD
LG