لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

کمیسیون انتخابات خواستار تامین امنیت کاندیدان و حامیان آنان شده است


وزارت داخله و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌خواهند که نامزدان ولسی جرگه برای پیکارهای انتخاباتی شان، بدون نیروهای امنیتی، به مناطق دور افتاده نروند.

پس از نشر فهرست ابتدایی نامزدان تا آغاز مبارزات انتخاباتی، هشت تن که قصد احراز کرسی در ولسی جرگه را داشتند، کشته شده‌اند.

حالا وزارت داخله اطمینان می‌دهد که نیروهای امنیتی و دفاعی با تمامی توانایی برای امنیت جان مردم و نامزدان تلاش می‌کنند.

بهار مهر مشاور مطبوعاتی وزارت امور داخله شام سه‌شنبه ۱۰ میزان ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت نامزدان انتخابات ولسی جرگه باید توصیه‌های ارگان‌های امنیتی و پولیس را به صورت دقیق در نظر گیرند.

به روز سه شنبه در نتیجه یک حمله انتحاری بالای کمپاین انتخاباتی در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار چهارده تن کشته و چهل و دو تن دیگر زخم برداشتند
به روز سه شنبه در نتیجه یک حمله انتحاری بالای کمپاین انتخاباتی در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار چهارده تن کشته و چهل و دو تن دیگر زخم برداشتند

وی افزود:

"چنانکه در گذشته برای نامزدان گفته‌ایم، بار دیگر تکرار می‌کنم که هنگامی که به محلات برای کارزار های انتخاباتی شان می‌روند، در همآهنگی با پولیس باشند و ما را در جریان قرار بدهند تا ما تدابیر پیشگیرانه را در ساحه داشته باشیم. دشمن و تمامی گروه‌های هراس افگن تلاش می‌کنند انتخابات را مختل سازند که در مواردی متأسفانه حوادثی به میان می‌آید. ولی به هیچ وجه، هیچ نیروی توانایی مقابله با تدابیری‌که نیرو های امنیتی و دفاعی ما دارند، ندارد."

مشاور وزارت داخله افغانستان هم‌چنان افزود که در حال حاضر سیزده ولسوالی در تمامی کشور با تهدید بلند امنیتی روبرو اند که بیشتر شان در جنوب و شرق افغانستان واقع شده‌اند.

حیات الله حیات والی ننگرهار
حیات الله حیات والی ننگرهار

اما یکی از مناطق امن ولایت ننگرهار، یعنی ولسوالی کامه که در گذشته کمتر شاهد حملات بود، روز سه‌شنبه حمله مرگباری را تجربه کرد که در نتیجه چهارده تن کشته و چهل و دو تن دیگر زخمی شدند. این حمله گردهمایی یک نامزد ولسی جرگه را هدف قرار داد.

حیات الله حیات والی ننگرهار به دنبال این رویداد با نشر پیامی گفت که نامزدان باید ۴۸ ساعت پیش از رفتن به محلات بیرون شهر، برای ارگان‌های امنیتی و یا مقام ولایت اطلاع رسمی بدهند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌خواهد تا ارگان‌های امنیتی مسئولیت‌های شانرا برای حفاظت و مصونیت از نامزدان و مردم در جریان مبارزات و روز انتخابات ادا کنند.

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون انتخابات
سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون انتخابات

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات شام دیروز به رادیو آزادی گفت مسئولیت نامزدان هم این است که به توصیه‌های کمیسیون گوش دهند.

وی گفت:

"هر زمانی‌که از شهر به‌جای دیگر برای کمپاین یا جلسه‌های بزرگ می‌روند، نیروهای امنیتی ما را در جریان بگذارند. متأسفانه برخی از کاندیدان این را رعایت نمی‌کنند. ولی در کُل نیروهای امنیتی مسئول استند و تأمین امنیت مسئولیت شان است. تقاضای کمیسیون مستقل انتخابات همین است که به صورت مکرر از مسئولین ارشد امنیتی خود داشتیم که امنیت کاندیدان ولسی جرگه ما را تأمین کنند."

پیکار های انتخاباتی نامزدان انتخابات ولسی جرگه از روز جمعه ششم میزان رسماً آغاز شد.

۲۵۶۵ نامزد برای احراز ۲۴۹ کرسی در ولسی جرگه افغانستان با هم رقابت میکنند

۲۵۶۵ نامزد برای احراز ۲۴۹ کرسی در ولسی جرگه افغانستان با هم رقابت می‌کنند. در میان آن‌ها ۴۱۷ نامزد زن هم شامل اند. قرار است انتخابات پس از ۱۷ روز در سرتاسر افغانستان برگزار شود.

در میان موجی از نگرانی‌های امنیتی، وزارت داخله و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اطمینان داده‌اند که هر گونه تدابیر امنیتی و آماده‌گی تخنیکی برای روز رأی‌دهی دارند و هیچ مانع بزرگی در برابر این روند وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG