لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

مسیر: بزرگترین مشکل فرا راه انتخابات پیشرو، امنیت است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی تامین امنیت کمپاین‌های انتخاباتی و فعالیت گروه داعش و جلب و جذب این گروه در افغانستان تبصره نموده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر با اشاره به حمله انتحاری که روز قبل در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار صورت گرفت و باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از ساکنان آن ولسوالی گردید نوشته که بزرگترین مشکل فرا راه انتخابات پیشرو، امنیت است.

روزنامه نوشته که نگرانی از بابت امنیت صرف در گفتار نیست بلکه در عمل هم مردم شاهد آن بودند، در جریان ثبت نام رای دهنده‌گان چندین حمله صورت گرفت که سبب کشته و زخمی شدن تعدادی زیادی از شهروندان افغانستان گردید و حال هم از حملات بالای کمپاین‌های انتخاباتی گزارش‌ها نشر شده‌است.

در ادامه نوشته شده که در حالی‌که تا ختم کمپاین‌های ۱۱ روز باقی مانده، ترس وجود دارد که حملات مشابه دیگر هم صورت بگیرد و کاندیدان هم نتوانند تا گرهمایی‌های بزرگ را تنظیم نمایند.

  • سرخط

روزنامه سرخط نوشته که حملات و نا امنی بالای کاندیدان تاثیر منفی بجا گذاشته است.

در ادامه آمده که نا امنی آنقدر تاثیر منفی داشته که ولایت غزنی از پروسه انتخابات مستثنی قرار داده شد و آن ولایت شامل پروسه انتخابات نگردیده است و گفته می‌شود که انتخابات ولسی جرگه در غزنی یکجا با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

روزنامه همچنان نوشته که اگر حکومت امنیت انتخابات ولسی جرگه را تامین کرده نتواند، انتخابات پیشرو با مشکلات برگزار خواهد شد که تاثیر بالای شفافیت و سالم بودن پروسه انتخابات هم بجا خواهد گذاشت.

  • ویسا

روزنامه ویسا با در نظر داشت وضعیت موجود نوشته که اول باید صلح تامین شود بعد انتخابات برگذار شود.

روزنامه نوشته که افغانان انتخابات و دموکراسی را که محصول تفکر سیاسی مردم این سرزمین باشد، می پذیرند.

در ادامه بحث نوشته شده که انتخابات باید به دور از تقلب و در فضای امن و عدم مداخله بیرونی صورت بگیرد.

در اخیر روزنامه نوشته که در حالت موجود برگذاری انتخابات صرف به خارجیان منفعت می‌رساند نه به افغانان.

فعالیت گروه داعش و جلب و جذب این گروه موضوع مهم دیگر است که روزنامه روی آن نوشته اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که محمد عارف رحمانی عضو ولسی جرگه از قول یک مقام امنیتی گفته است که شماری از دختران از مکتب‌ها و مدرسه‌ها به گروه داعش جذب گردیده‌اند.

روزنامه نوشته که شماری از این دختران از سوی نهادهای امنیتی افغانستان گرفتار گردیده اند و آنان در جریان تحقیقات به جرم شان اعتراف کرده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا از قول نمایند ویژه روسیه در امور افغانستان نوشته که داعش در تلاش بی‌ثبات ساختن کشورهای آسیای میانه است.

روزنامه از قول ضمیر کابلوف نوشته که گروه داعش ارادۀ جنگ با نیرو های خارجی در افغانستان را ندارد بلکه هدف این گروه بی‌ثبات کردن کشورهای آسیایی میانه می‌باشد.

XS
SM
MD
LG