لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

واکنش وزارت دفاع در پیوند به اظهارات اخیر نماینده روسیه برای افغانستان!


وزارت دفاع افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر ضمیر کابلوف می‌گوید به تروریستان اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه و منطقه استفاده صورت گیرد.

در پی نگرانی ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان مبنی بر این که داعشیان در افغانستان برای بی ثباتی آسیای مرکزی قصد دارند اما وزارت دفاع افغانستان از کشورهای منطقه می‌خواهد بجای اتهامات، اسناد و شواهد در رابطه به حرف‌های شان بی‌آورند.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که داعش در افغانستان شکست سنگین خورده و حکومت افغانستان اجازه نمی‌دهد به هیچ گروه تروریستی تا از خاک این کشور علیه کشورهای همسایه و منطقه اقدام کنند.

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

او افزود:

"ما قربانی تروریزم هستیم و هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود، خواست ما از کشور‌های همسایه و منطقه اینست که مبارزه با تروریزم مسئولیت مشترک است و بجای اتهامات، اسناد بیاورید تا مبارزه علیه تروریزم مؤثرتر باشد."

آقای جاوید میگوید تروریست خوب و بد وجود ندارد و مبارزه با گروه‌های تروریستی به شمول داعش به شدت جریان دارد که به گفته وی در این زمینه روسیه و همه کشورهای منطقه باید همکاری کنند.

این در حالیست که ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان در مصاحبه با "آر، تی" روسیه گفته است، آن دسته از تروریست‌های داعشی که از منطقه آسیای مرکزی به افغانستان عزیمت کرده‌اند برای مبارزه با نیرو های خارجی در این کشور مستقر نشده بلکه هدف آن‌ها آماده سازی خود برای بی‌ثبات کردن اوضاع سیاسی داخلی در کشورهای منطقه آسیای مرکزی است.

واسیلی نبنزایا نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه گذشته میلادی نیز گفت که تعداد جنگجویان "داعش" در افغانستان در حال افزایش است و در آینده نزدیک رقم جنگجویان این گروه در این کشور به ده هزار خواهد رسید.

واسیلی نبنزیا
واسیلی نبنزیا

اما رئیس جمهور غنی چندی پیش در ازبکستان گفته بود که تعداد جنگجویان داعش در افغانستان از دو هزار تن زیاد نبوده و این گروه سرکوب شده است.

پیش از این نیز بارها مقام‌های روسی از فعالیت داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

حتی بر اساس برخی گزارش‌ها، روسیه به‌‌خاطر دفع حملات گروه داعش به طالبان کمک نظامی فراهم کرده‌است، گزارش‌های که از سوی مقامات آن کشور رد شده‌است.

داعش یا گروه موسوم به دولت اسلامی حدود سه سال پیش فعالیت اش را از ولسوالی اچین ننگرهار آغاز کرد و در حال حاضر به شمول ننگرهار در برخی ولایات شرقی و شمال نیز جنگجویان این گروه حضور دارند.

در همین حال امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی می گوید، تمامی گروه های تروریستی دشمن افغانستان و کشور های همسایه و جهان است.

امید میثم
امید میثم

"ما به هیچ صورت تروریست خوب و بد نداریم، هر گروه تروریستی چه طالب یا داعش در افغانستان به نحوه فعالیت دارد دشمن مردم ما و کشور های همسایه ماست، ما از کشور های همسایه و جهان می‌خواهیم تا ما را بیشتر یاری رسانند تا در مبارزه علیه تروریستان فایق ایم."

از سوی هم برخی از کارشناسان امور بین المللی از جمله انتظار خادم به این باور است که در برابر داعش اقدامات صورت گرفته اما روس‌ها می‌خواهند به این بهانه وارد قضایای افغانستان شوند.

او افزود:

"داعش خطر مشترک است، حکومت و متحدانش اقدامات علیه این گروه انجام داده اند اما این که کابلوف بارها داعش را یک خطر میداند به نظر مه این کشور می‌خواهد به نحوه وارد قضایای افغانستان شود."

انتظار خادم
انتظار خادم

وی همچنان تاکید دارد که باید برای ریشه‌کن کردن گروه داعش در افغانستان در کنار حکومت افغانستان متحدان این کشور نیز باید نقش شان را درست ایفأ کنند.

به گفته وی باید تمویل نیرو های امنیتی افغان بیشتر شده، استراتژی مبارزه علیه داعش تجدید نظر و فاکتورهای جنگ بررسی شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG