لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

پادخوابی: نگرانی‌ها در مورد اختلافات امریکا و روسیه در افغانستان به‌جا است


کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه می‌گوید که نگرانی وزارت خارجه افغانستان در مورد اختلافات موجود میان امریکا و روسیه در این کشور به جا است.

پس از این که معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفته است، اختلافات میان واشنگتن و مسکو به سوی افغانستان در حرکت است کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه می‌گوید که حکومت نباید به تماشا نشسته بلکه پیش از به میان آمدن بحران باید دست به کار شود.

زمرک پادخوابی رئیس این کمیسیون روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که روسیه باید از تجربه تلخ گذشته در افغانستان عبرت گرفته و حکومت افغانستان هم باید با امریکا و دیگر شرکای استراتژیک‌اش در این مورد صحبت نماید.

او افزود:

"روسیه هراس دارد، و آن‌ها هم مجبور شده‌اند این حقیقت است و چیزیکه گفته شده واقعیت دارد اما حکومت افغانستان باید فکر عمیق کند، با امریکا و دیگر کشورهای متحدش جدی و همه جانبه گفتگو کند، زیرا خدای ناخواسته حالت سوریه در اینجا تکرار نشود."

وی افزود که افزایش مشکلات در افغانستان و حضور دراز مدت امریکا در این کشور طبیعتاً کشورهای همسایه را نگران می‌سازد.

این در حالیست که حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه روز سه شنبه در نشستی در نهاد مطالعات حقوقی و سیاسی افغانستان از افزایش اختلاف‌ها میان امریکا و روسیه در افغانستان هشدار داده گفته است که اختلافات این دو کشور به سوی افغانستان در حرکت است.

حکمت خلیل کرزی
حکمت خلیل کرزی

به اساس گزارش‌ها این دو کشور از مدت‌ها به این سو روی سیاست و قدرت در نقاط مختلف جهان اختلافات جدی دارند.

گفته می‌شود که قبل از این واشنگتن و مسکو روی قدرت و حاکمیت مناطق در سوریه، لیبیا و کریمیا و همچنان روی برنامه های اتمی ایران و کوریایی شمالی در اختلاف قرار دارند.

در افغانستان روسیه از حضور گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در هراس بوده و مقامات این کشور امریکا را به بی توجهی در مبارزه با این گروه متهم کرده، و برعکس امریکا، روسیه را در حمایت از طالبان مسلح متهم می کند، اتهامات که از سوی مقامات هر دو کشور رد شده‌است.

از سوی هم عبدالجبار تقوا آگاه سیاسی و یکی از اشتراک کننده‌گان در نشست نهاد مطالعات حقوق و سیاسی، سخنان وزارت خارجه افغانستان را نگران کننده دانسته اما تاکید دارد که باید واقعیت‌ها به مردم شریک شود.

وی می‌گوید که در کنار این نگرانی‌ها، باید حکومت افغانستان در چنین حالات استقلالیت‌اش را حفظ کند.

او افزود:

"در دیگ بی سرپوش حشرات و خاشاک می‌افتد، اما ما باید افغانیت و کشور خود را حفظ کنیم، افغانستان در طول تاریخ مشکل داشته است و حالا نباید چشم به کمک امریکا باشیم تا ما را از این وضعیت نجات دهد و نه هم روسیه اما باید بگویم که روس‌ها هیچ حق مداخله را ندارند."

به گفته آقای تقوا، نیاز است که یک اجماع بزرگ سیاسی در کشور فرا خوانده شود تا برای این نگرانی‌ها و مشکلات یک راه حل دایمی جستجو گردد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG