لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

ساختمان جدید لیلیه دخترانه پوهنتون جوزجان افتتاح شد


پوهنتون ولایت جوزجان که از ایجاد آن۱۱سال می گذرد از جمله شش بهترین پوهنتون‌های افغانستان به شمار می‌رود.

تعمیر لیلیه جدید که در گوشه این پوهنتون اعمار گردیده است گنجایش ۲۵۶ محصل را دارد که با کمک مالی جرمنی ساخته شده‌است.

خدیجه شریفی محصل پوهنزی تعلیم و تربیه پوهنتون جوزجان که از ولسوالی بلخاب ولایت سرپل بخاطر ادامه تحصیل به این پوهنتون راه یافته‌است می‌گوید اگر این لیلیه ساخته نمی‌شد خانواده‌ها به دختران‌ شان اجازه تحصیل را نمی‌دادند.

حالا که لیلیه جدید برای محصلان اناث اعمار گردیده خدیجه و همصنفی‌هایش از این اقدام دولت اظهار خرسندی نموده و از آن استقبال می‌کنند.

وی افزود:

"شخصاً خودم اگر همین لیلیه اعمار نمی‌شد تحصیل را ترک می‌کردم بخاطری که وضعیت امنیتی در دیگر ولایات چندان خوب نیست، همین لیلیه پوهنتون جوزجان بسیار امن است. تشکری می‌کنیم از کسانی‌که این لیلیه را برای ما ساخته اند."

مسئولان می‌گویند که قبلاً ساحه این پوهنتون یک مخروبه بود ولی با توجه خاص حکومت مرکزی پلان‌های انکشافی زیادی برای این پوهنتون در نظر گرفته شد تا سهولت‌های بهتری برای استادان و محصلان فراهم شود.

مسعود حقبین رئیس پوهنتون جوزجان می‌گوید این پوهنتون درین اواخر بازسازی شده و فعلاً محصلان سهولت‌های بهتری دارند.

رئیس پوهنتون جوزجان گفت همانگونه که در بخش‌های بازسازی موفقیت‌های بیشتر داشته‌اند در بخش‌های تحصیلات عالی نیز پیش قدم می‌باشند:

وی افزود:

"برنامه تحصیلی پوهنتون جوزجان نظر به هدایت وزارت تحصیلات عالی و برنامه‌های که خود پوهنتون جوزجان دارد به سیستم کریدت تنظیم شده و در تدریس از شیوه‌های جدید با استفاده از تکنالوژی معاصر صورت می گیرد که تقریباً ۹۰ فیصد صنف‌های درسی ما تجهیز با سیستم معاصر تدریس گردیده‌است."

پوهنتون جوزجان که بیش از ۷ هزار محصل از بخش‌های مختلف افغانستان دارد دارای ۷ پوهنزی می‌باشد و ۳۵فیصد این محصلان را دختران تشکیل می‌دهند.

هر چند چهره پوهنتون جوزجان در مدت کمی با ساختمان‌های مجلل و سرک‌های حلقوی قیرریزی شده تغییر کرده ولی با آن هم مسئولان پوهنتون جوزجان از وسعت بخشیدن این پوهنتون با همکاری دفاتر داخلی و خارجی در آینده‌های نزدیک خبر می دهند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG