لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

وزیر خارجه پاکستان با جان بولتون و مایک پومپیو به طور جداگانه ملاقات کرد


رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که ملاقات میان شاه محمود قریشی وزیر خارجه این کشور و جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا چهل دقیقه طول کشیده‌است.

سپس قریشی با مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا برای چهل دقیقه بحث و گفت و گو کرده‌است.

الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی پیش از دیدار مایک پومپیو و شاه محمود قریشی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که موضوع افغانستان در صدر اجندای این دیدار قرار خواهد داشت.

الیس ویلز
الیس ویلز

خانم ویلز افزود:

"موقف ما درین مورد بسیار روشن بوده که نیاز است تا در زمینه صلح و ثبات در افغانستان مشترکاً کار صورت گیرد، اداره ترمپ به این خاطر ابراز مایوسی کرده است که هنوز نتوانستیم راهِ را برای کار مشترک دریابیم و طالبان را به میز مذاکره بکشانیم بدین لحاظ این موضوع مشخصاً در صدر اجندا بحث ها جا خواهد داشت."

وزارت خارجه پاکستان در دو بیانیه جداگانه گفته است وزیر خارجه این کشور در ملاقات ها با مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه امریکا بر ادامه حمایت پاکستان از پروسه صلح افغانستان تاکید کرده است.

شاه محمود قریشی به روز سه شنبه با جان بولتون و مایک پومپیو در واشنگتن به طور جداگانه ملاقات کرد.

به اساس معلومات وزارت خارجه پاکستان، قریشی در ملاقات با بولتون گفته است که وضعیت افغانستان راه حل نظامی ندارد و پاکستان به حمایت از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان ها ادامه می دهد.

وزیر خارجه پاکستان همچنان گفته است که صلح و ثبات در افغانستان برای ثبات و پیشرفت طولانی مدت پاکستان اهمیت حیاتی دارد.

در همین حال نصرالله ستانکزی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی می گوید که پاکستان می تواند طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

آقای ستانکزی به رادیو آزادی گفت نیاز است تا از سوی جامعه بین المللی بر پاکستان فشار وارد شود.

وی افزود:

"من فکر می کنم که مرکزهای اصلی طالبان و منابع تمویل و تجهیز آنها در پاکستان است، حالا برخی از کشورهای دیگر بالای طالبان نفوذ دارند و آن موضوع نفوذ است اما فکر می کنم که مرکز طالبان و تمام گروه های افراطی در پاکستان است و اگر بالای پاکستان فشار آورده شود دیگر کشورها نمی توانند که از طالبان دفاع کنند."

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان گفته شده است که وزیران خارجه پاکستان و امریکا درین مورد موافق بودند که زمان آن رسیده تا طالبان افغان از فرصت استفاده کرده و راه گفتگو را در پیش گیرند.

وزیر خارجه پاکستان در حالی با مقام های بلند پایه امریکا در واشنگتن دیدار می کند که مقام های افغان و امریکایی قبلاً پاکستان را متهم کرده اند که در مبارزه با تروریستان و شورشیان مسلح قاطعانه گام برنداشته است.

چیزیکه پاکستان رد می کند و می گوید که اسلام آباد درین مبارزه قربانی های زیادی را متحمل شده است.

XS
SM
MD
LG