لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

کمیسیون شکایات‌ انتخاباتی: برخی از نامزدان از فهرست نهایی حذف می‌شوند


کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، در روزهای نزدیک نام‌های نامزدانی را از فهرست نهایی حذف خواهند کرد که به مراتب خطرناک‌تر اند.

روزها به برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شوند و نامزدان ولسی جرگه باهم در رقابت تنگاتنگ برای بدست آوردن کرسی‌های این جرگه قرار گرفته اند.

اما اینجا کمیسیوین شکایت‌های انتخاباتی از حذف نام‌های برخی از این نامزدان از فهرست نهایی سخن می‌زند.

حمیرا حقمل معاون این کمیسیون در گفتگوی ویژه‌یی با رادیو آزادی می‌گوید شماری از نامزدان ولسی جرگه به اتهام داشتن افراد مسلح، ادامه فعالیت های‌شان در نهادهای دولتی، تکمیل نبودن اسناد و موارد دیگر از سوی این کمیسیون حذف می‌شوند.

حمیرا حقمل
حمیرا حقمل

او افزود:

"وظیفه و ماموریت کمیسیون طبعاً تهدیدهای خود را دارد و با تهدیدهای که ما فعلاً رو به‌رو هستیم نمی‌خواهم اینجا یاد کنم، اما این به این معنی نیست که ما از کسی هراس داشته باشیم، در همین روزها یک تعداد دیگر را که به مراتب خطرناک‌تر را حذف خواهیم کرد، دوسیه های‌شان تکمیل شده و حذف می‌شوند."

پیشتر این کمیسیون ۳۵ نامزد را از فهرست نهایی حذف و به ۴۵ تن دیگر اخطار داده و توصیه کرده بوده است.

پیشتر این کمیسیون ۳۵ نامزد را از فهرست نهایی حذف و به ۴۵ تن دیگر اخطار داده و توصیه کرده بوده است.

این کمیسوین حدود دو ماه پیش گفته بود که از میان ۱۳۴ تن از نامزدان ولسی جرگه که به فهرست نخست راه پیدا نکرده بودند اسناد ۱۰۲ تن آنان موجه دانسته شده و نام‌هایشان دوباره شامل فهرست نهایی شده است.

منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی پیشتر همچنان به رسانه گفته بود که این نامزدان از بهر عضویت گروه های مسلح غیر قانونی، دست داشتن در نا امنی های کشور، غصب زمین ها و اتهام های گوناگون دیگر از فهرست نهایی نامزدان حذف و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

اکنون ۲۵۶۵ تن از نامزدانِ برای راه یابی به ولسی جرگه مصروف کارزارهای انتخابتی شان استند و کمیسیون شکایت های انتخاباتی روشن نمی سازد که از این میان چه شمار آنان را حذف خواهد کرد.

با این همه، شماری از ناظران انتخابات می‌گویند کمیسیون شکایت های انتخاباتی صلاحیت دارد حتا تا روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه نام نامزدان را از فهرست نهایی حذف کند، اما این تصمیم باید بر بنیاد اسناد و قانون باشد.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید:

یوسف رشید
یوسف رشید

"در بحث تنفیذ قانون و اعمال صلاحیت‌های شان این قابل ستایش است که نباید افراد که واجد شرایط نیستند و مسئولیت‌ها را با فریب بدست می‌آورند باید با آنان برخورد قانونی صورت گیرد ولی بازهم بایک روی کرد شفاف و عادلانه که حق تلفی صورت نه گیرد، ما جدا از آن حمایت می کنیم و این‌ها باید اگر اسناد شان تکمیل است فرصت را از دست ندهند."

آقای رشید به عملکردهای فراقانونی شماری از نامزدان در هنگام کارزارهای انتخاباتی شان نیز اشاره میکند و از مردم می‌خواهد تا برای کسانی رای دهند که از بهر نمایش قدرت و یا قانون شکنی ها وارد ولسی جرگه نمی‌شوند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG