لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

امیدواری شورای صلح افغانستان به ۵ سفر ده روزۀ زلمی خلیل‌زاد


شورای عالی صلح افغانستان امیدوار است که سلسله سفرهای زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای افغانستان، روند صلح را سرعت بخشد.

وزارت خارجه امریگا گفته است که قرار است تا زلمی خلیل‌زاد روز پنج‌شنبه سفر ده روزه اش را به افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی آغاز کند.

شورای عالی صلح افغانستان با در نظرداشت اهمیت نقش این کشورها در روند صلح افغانستان می گوید که امیدوار است تا با این اقدام حتی زمینه گفتگوهای رو در رو با طالبان مسلح فراهم گردد.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز پنچ‌شنبه به رادیو آزادی گفت که زمینه برای صلح قبل از هر زمان دیگر فراهم شده اما این روند به سرعت بیشتر نیاز دارد.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

او افزود:

"آقای خلیل زاد نماینده خاص امریکا است تا بتواند در بخش صلح با ما همکاری داشته باشد و این روند را تسریع کند و اکنون گام های جدید در زمینه صلح برداشته شده است و ما امیدوار هستیم که مذاکرات به زودی میان حکومت و طالبان مسلح آغاز گردد."

این سفر زلمی خلیل‌زاد در بخش صلح افغانستان پس از تعیین شدن وی به حیث مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای افغانستان مهم ترین سفر وی است.

آقای خلیل‌زاد ماه گذشته به حیث مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای افغانستان تعیین گردید که پس از آن پیشبرد گفتگوهای صلح این کشور نیز از سوی امریکا به وی سپرده شد.

زلمی خلیل‌زاد که قبل از این سفیر سابق ایالات متحده امریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل‌ متحد بوده بیشتر سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان را مورد نقد قرار داده‌است.

کشوری که نقش‌اش در روند صلح افغانستان بیشتر از هر کشور دیگر مهم پنداشته می‌شود.

اما اکنون سوال اینجاست که آغاز روند سفر زلمی خلیل‌زاد به پاکستان و دیگر کشورها چقدر می‌تواند موفق باشد.

انتظار خادم آگاه امور بین الملل در پاسخ می‌گوید به کشورهای که آقای خلیل‌زاد قصد سفر دارد این پیام را می‌رساند که آن کشورها باید به مسئولیت‌های شان توجه کنند.

انتظار خادم
انتظار خادم

او افزود:

"در کشورهای که قرار است آقای خلیل‌زاد سفر کند این در ذات خود مسئله واضحت ابهامات و شک ها مطرح می‌شود که این کشورها یا در منطقه ترکیب سیاسی شان را در افغانستان دارند یا هم به اساس عقیده و مذهب با هم یک سان اند و یا هم به اساس آن سیاست‌های مبهم این کشورها که در افغانستان عملی کرده‌اند این سفر به خاطر رفع این مسایل و یا هم وضاحت بخشیدن به آن انجام می‌شود."

اقای خادم بارومند است که این سفر مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای افغانستان می‌تواند روابط کشورها را در رابطه صلح افغانستان تقویت بخشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG