لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

شورای امنیت ملی: بر ضد خصوصی سازی جنگ افغانستان از راه‌های قانونی اقدام می‌کنیم


یک شرکت خصوصی امریکایی به حکومت ایالات متحده پیشنهاد کرده که جنگ افغانستان را به قرارداد بسپارد.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، بر ضد خصوصی سازی جنگ افغانستان و سپردن مسئولیت آن به شرکت‌های امنیتی خصوصی از راه‌های قانونی اقدام می‌کند.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، آنها در این ارتباط روی اقدامات قانونی و حقوق آن غور خواهند کرد.

قادر شاه
قادر شاه

وی افزود:

"ما اجازه نمی دهیم که ارزش‌های مبارزۀ ما بخاطر سود جویی، قربانی گردد."

سخنگوی شورای امنیت ملی گفت، دیدگاه خصوصی سازی جنگ افغانستان، اصلی را که افغان ها خود تعیین کننده آینده شان هستند، نقض می کند.

ایریک پرینس بنیانگذار شرکت بلک واتر در یک گفتگوی تلویزیونی ادعا کرده است که جنگ افغانستان را با خصوصی سازی و حمایت از نیرو های افغان، در شش ماه پایان خواهد داد.

ایریک پرینس می گوید که برای آموزش و مشورۀ نیرو های امنیتی افغان، متقاعدین و امریکایی‌های جنگ دیده و تجربه کار برآمده از میدان‌های جنگ را استخدام، می کند.

ایریک پرینس
ایریک پرینس

به گفته وی اگر پلان او پذیرفته شود، در ظرف شش ماه به جنگ افغانستان پایان می دهد.

اما وزیر دفاع امریکا و رئیس جمهور افغانستان با این برنامه سخت مخالف اند.

همزمان با این، سازمان دیده بان حقوق بشر ملل متحد هشدار می‌دهد که خصوصی سازی جنگ افغانستان، زنده‌گی غیر نظامیان در این کشور را به مخاطره می اندازد.

این سازمان می گوید، که شرکت بلک واتر به چندین مورد قتل و بد رفتاری در عراق متهم است و سپردن مسئولیت جنگ افغانستان به این شرکت، موثر نخواهد بود.

این نهاد حقوق بشر استدلال می‌کند که شرکت های خصوصی امنیتی به شمول بلک واتر که از سال ۲۰۰۱ در افغانستان حضور گسترده داشته، به صورت مستقیم برای اردوی امریکا گزارش نمی‌دهند، اما اگر جرمی را مرتکب شوند، از سوی محکمه های امریکا به پاسخگویی مجبور شده می‌توانند.

ایریک پرینس گفته است نیرو های او بر اساس قانون افغانستان پاسخگو خواهند بود که در آن صورت به نوشته دیده بان حقوق بشر، وضعیت در افغانستان با نظام ضعیف قضایی کنونی‌اش دشوارتر خواهد شد، زیرا تا حالا به قضیه های نقض حقوق بشر به شمول کشتار غیرنظامیان در این کشور، کمتر رسیده‌گی شده است.

XS
SM
MD
LG