لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

قاسمی: ادامه جنگ در افغانستان ناشی از مداخله کشورهای منطقه‌است


پس از نگرانی قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان در خصوص مشکلات امنیتی در این کشور، کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه دلیل ادامه جنگ در افغانستان را ناشی از مداخله کشورهای منطقه و جنگ‌های نیابتی می‌داند.

علی اکبر قاسمی معاون این کمیسیون به روز جمعه ۱۳ میزان ۱۳۹۷ در صحبت با رادیو آزادی گفت که برخی کشورهای منطقه بخاطر تأمین منافع‌ شان تلاش می‌کنند به آتش جنگ در این کشور دامن زده، وضعیت را بدتر سازند.

وی گفت:

"چون جنگ، جنگ نیابتی است، پاکستان با وجودی‌که فشارهای بین‌المللی بالای آن کشور متمرکز است اما چون منافع ملی‌شان برآورده نشده روی ادامه جنگ‌ها، تمویل و تجهیز و رهبری آموزش مخالفین تا هنوز کوتاهی نکرده و هم‌چنان ایرانی‌ها در این قضیه به یک شکلی دخیل است و در کنار آن روس‌ها وقتی که منافع ملی‌شان در خطر باشد دست به کار می‌شوند."

آقای قاسمی رقابت‌های کشورهای بزرگ جهان را نیز نگران کننده خوانده و می‌گوید این مسئله هم بالای وضعیت امنیتی افغانستان تأثیر گذار بوده می‌تواند.

اسکات میلر قوماندان ماموریت حمایت قاطع
اسکات میلر قوماندان ماموریت حمایت قاطع

به اساس گزارش‌ها، اسکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان روز پنج‌شنبه در سفرش به ولایت پنجشیر گفته‌است که چالش‌های امنیتی در افغانستان زیاد است و ممکن جنگ کنونی برای سال‌ها ادامه یابد.

وی گفته‌است که مردم افغانستان دشمنان زیادی دارند و آن‌ها با چالش‌های زیاد امنیتی روبرو استند.

از سوی هم حکمت خلیل‌کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان به تازه‌گی از افزایش اختلافات میان روسیه و امریکا در افغانستان هشدار داده و گفته‌است که این اختلاف‌ها بسوی افغانستان در حرکت است.

خواستیم نظر وزارت دفاع افغانستان را نیز در مورد اظهارات اسکات میلر داشته باشیم مگر موفق نشدیم اما غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری با اشاره به حملات تروریستان در افغانستان گفت، هر کسی‌که سبب نا آرامی مردم افغانستان شده و زنده‌گی‌شان را می‌گیرند در برابر آن‌ها مبارزه جدی می‌شود.

در این حال عتیق الله امرخیل کارشناس امور نظامی افغان با اشاره با مشکلات امنیتی و ادامه جنگ در افغانستان می‌گوید یکی از نگرانی‌ها افزایش نفوذ روسیه در شمال افغانستان می‌باشد.

عتیق الله امرخیل کارشناس امور نظامی
عتیق الله امرخیل کارشناس امور نظامی

​وی گفت:

"اصلاً تشویش از این وجود دارد که نفوذ روس‌ها در شمال افغانستان رو به افزایش است و امریکا دست به کار شده‌است تا روسیه نفوذ خود را در شمال تقویه نکند و به خاطر همین نگرانی اسکات میلر به پنجشیر رفت تا بتواند در برابر افزایش نفوذ روسیه مبارزه کند."

آقای امرخیل یکی از راه‌های جلوگیری از ادامه جنگ در افغانستان را اتحاد سیاسیون و مردم افغانستان خوانده و از سوی دیگر تأکید می‌کند که امریکا و ناتو تلاش نماید تا نیروهای امنیتی افغان را برای مقابله با مخالفان مسلح بیشتر از این و به گونه کامل تمویل و تجهیز نماید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG