لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

سادات: حکومت وعده سپردن تمامی دستگاه‌های بایومتریک را تا فردا داده‌است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که تاکنون بخش اعظم از دستگاه‌های بایومتریک به دسترس این کمیسیون قرار گرفته‌است.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز جمعه ۱۳ میزان در صحبت با رادیو آزادی، استفاده از سیستم بایومتریک را در جهت تأمین شفافیت انتخابات مهم خوانده ابراز امیدواری کرد که حکومت نظر به وعدۀ که سپرده است تمامی دستگاه‌های بایومتریک را تا فردا به دسترس این کمیسیون قرار دهد.

وی گفت:

"کمیسیون مستقل انتخابات از هر آن میکانیزم که در پروسه انتخابات شفافیت را بمیان میاورد همیشه استقبال کرده و تا حال ۱۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه به دسترس کمیسیون مستقل انتخابات قرارگرفته و حکومت وعده سپرده‌است که تا اخیر امروز و یا فردا انشاالله همه وسایل را به دسترس کمیسیون مستقل انتخابات قرار می‌دهد."

وی گفت که تمامی دستگاه‌های که باید به دسترس کمیسیون قرارداده شود ۲۲ هزار دستگاه بوده و آن‌ها از قبل روند آموزش جهت استفاده از این دستگاه‌ها را نیز آغاز کرده‌اند.

از سوی هم حفیظ الله هاشمی سخنگوی این کمیسیون گفت که پس رسیدن دستگاه‌های بایومتریک روند انتقال آن به مراکز ولایات بخصوص ۷۴ ولسوالی‌ ناامن و دور دست توسط طیاره و به همکاری نیروهای امنیتی آغاز می‌گردد.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این ابراز نگرانی کرده بودند که به علت ناامنی‌ها مواد حساس انتخاباتی به ۷۴ ولسوالی کشور انتقال نیافته‌است.

خواستیم نظر حکومت را نیز در مورد سپردن زود هنگام این دستگاه‌ها به کمیسیون مستقل انتخابات داشته باشیم اما موفق نشدیم.

انتقال مواد حساس انتخابات به ولایت فاریاب
انتقال مواد حساس انتخابات به ولایت فاریاب

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات قرار است این دستگاه‌ها به ۲۱هزار محل رأی‌دهی در سراسر افغانستان توزیع گردد.

استفاده از سیستم بایومتریک در روز انتخابات یکی از خواست‌های ائتلاف بزرگ ملی افغانستان را تشکیل داده و این ائتلاف تأکید کرده بود که برای شفافیت انتخابات ولسی جرگه باید از این سیستم استفاده گردد.

پس از آن حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات گفتند که تلاش‌ها برای بکارگیری این سیستم را آغاز کرده‌اند که این کار با استقبال ائتلاف بزرگ ملی افغانستان روبرو گردید.

در این حال نهادهای ناظر انتخاباتی تأکید می‌کنند که باید از این دستگاه‌ها به صورت درست آن در روز انتخابات استفاده گردد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید دستگاه‌های بایومتریک باید بدون داشتن کدام عوارض به ولایات انتقال گردد.

وی افزود:

"قبل از این دستگاه‌ها را به ولایات یا ولسوالی‌ها ارسال بکنند یکبار این‌ها را از لحاظ تخنیکی چک بکنند که این دستگاه‌ها فعال اند و کدام مشکل تخنیکی ندارند در قدم دوم ضرورت‌های برق‌اش را به شمول چارج نیز رفع بکنند تا این‌که در ساحات با کمبود برق مواجه نشوند و در قسمت انتقالات ولایت‌های که دور دست استند و از لحاظ لوژستیکی ایجاب تدابیر بیشتر را می‌کنند آ‌‌‌ن‌ها را بهتر است که در قدم نخست ارسال بکنند."

وی همکاری ارگان‌های امنیتی را در خصوص انتقال دستگاه‌های بایومتریک به ولایات و ولسوالی‌ها مهم خوانده و تأکید می‌کند تا در این زمینه با کمیسیون همکاری لازم صورت گیرد.

این در حالیست که سخنگویان وزارت‌های دفاع و داخله در یک نشست خبری از همکاری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در جهت تأمین امنیت پروسه انتخابات و انتقال مواد حساس انتخاباتی به ولایات اطمینان دادند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG