لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

غنی: نا امنی‌های شمال عمدی و برنامه ریزی شده‌است


رئیس جمهور اشرف غنی انتقال نا امنی‌ها به شمال افغانستان را برنامه از قبل طرح ریزی شده دشمنان افغانستان به منظور تخریب پروژه‌های بزرگ دولتی و روابط این کشور با آسیایی مرکزی می‌داند.

رئیس جمهور غنی به روز شنبه در سخرانی‌اش به مردم بلخ گفت خطرات امنیتی و نا امنی‌ها موجود در شمال افغانستان عمدی است و دلیل آن نیز بهبود روابط افغانستان با آسیایی مرکزی و تطبیق پروژه‌های بزرگ و حیاتی در شمال کشور می‌باشد.

وی گفت:

"دشمن‌های افغانستان چرا جنگ را به شمال کشور انتقال دادند؟ لوی درستیز افغانستان (در جواب) می گوید که یک دلیل عمده آن پروژه های بزرگ و وصل ما با آسیایی مرکزی است."

آقای غنی در جریان سخنرانی‌اش روی گسترش تشکیل پولیس در بلخ تاکید کرده گفت که نیرو های پولیس شهری در مزارشریف باید بیشتر شود و نیز ضمن مسلکی شدن پولیس بلخ باید با امکانات پیشرفته نظامی تجهیز گردد.

رئیس جمهور افزود:

"پولیس در بلخ باید مسلکی باشد، مجهر باشد، خاصتاً پولیس شهری زیاد شود و تعداد حوزه‌ها زیاد شوند. به پولیس توجه اساسی می شود و هدف عمده ما چیست که اردو باید متحرک شود و وقتی اردو زمین‌گیر باشد و پوسته های خورد و کوچک را محافظت کند پس قوت اردو را از دست دهیم و سر کوماندو پهیره نمی کنیم."

رئیس جمهور غنی در جریان دوم روز سفراش در بلخ با ولسوالان بلخ، تجارات و علمای این ولایت روی وضع امنیتی، سیاسی و تجارتی دیدار و گفتگو کرد.

محمد اشرف غنی از سرمایه گذاران و تجار در بلخ خواست تا با متمرکز ساختن سرمایه هایشان زمینه کاریابی را در این ولایت بیشتر ساخته و نیز با ساخت فابریکات تولید در پارک های صنعتی بلخ میزان صادرات این کشور به آسیایی میانه را سالانه به یک میلیارد دالر افزایش بدهند.

رئیس جمهور غنی در بلخ
رئیس جمهور غنی در بلخ

​او افزود:

"خواهش ما این است که در ظرف چهار تا شش ماه هفته آینده همه تان با یک طرح متحد بیاید و سرمایه‌های تان‌را متمرکز کنید. مشکل زمین را دولت به صورت بنیادی حل می‌کند و پارک‌های صنعتی را خود تان پیشنهاد کنید و خود تان تامین کنید، کاغذ پرانی دولت قابل قبول من نیست."

محمد اشرف غنی در سخنرانی‌ای که به مقامات ملکی، و مردم عام در بلخ داشت، گفت نیرو های امنیتی افغان آماده دفاع از حاکمیت ملی خود هستند و به عساکر اجیر و مزدور خارجی ضرورت دفاع از خاک افغانستان نیست.

آقای غنی این سخنان را در واکنش به طرح خصوصی سازی جنگ در افغانستان مطرح کرده است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG