لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

مقام‌های محلی غزنی: طالبان چند پل را در مسیر شاهراه کابل-کندهار ویران کرده‌اند


مقام‌های محلی غزنی می‌گویند، طالبان چند پل را در مسیر شاهراه کابل-کندهار ویران کرده و مسافران را وادار ساخته اند که از راه‌های خامه رفت و آمد کنند.

شماری از باشنده‌گان هم‌چنین گفته اند که شورشیان طالبان از کسانی که از راه‌های خامۀ تحت کنترول آنان می‌گذرند، پول به عنوان مالیه هم می‌ستانند.

طالبان مسلح در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

خبرنگار رادیو آزادی در محل گفته است که طالبان سرکِ را که به سوی ولسوالی اندر می‌رود نیز بسته‌اند.

محمد عارف نوری، سخنگوی والی غزنی روز شنبه، ۶ ماه اکتوبر، به رادیو آزادی گفت که سه پل در نزدیک قریۀ عبدالله گل در ولسوالی قره‌باغ منهدم شده‌اند.

او از اقدام‌های نیروهای افغان نیز سخن گفت:

"نیروهای امنیتی ما احضارات‌شان را آغاز کرده‌اند و نیروهای تازه نفس اردو هم به منطقه فرستاده شده‌اند. به زودی عملیات پاکسازی این منطقه و ولسوالی‌های دیگر آغاز می‌شود."

غزنی که کابل و ولایات جنوب افغانستان را با هم وصل می‌کند، یگانه ولایت افغانستان است که انتخابات ولسی جرگۀ ۲۸ ماه میزان عمدتاً به دلیل ناامنی در آن برگزار نمی‌شود.

شهر غزنی بعد از حمله طالبان
شهر غزنی بعد از حمله طالبان

شورشیان طالبان در ۱۰ ماه اگست امسال، بر شهر غزنی حمله سنگین تهاجمی کردند که در نتیجۀ آن در مجموع چند صد تن از شورشیان، نیروهای افغان و نیز غیر نظامیان کشته شدند.

سازمان ملل‌متحد تخمین زده است که در آن حمله‌های مرگبار، ۲۰۰ غیر نظامی کشته و زخمی شدند و در کنار آن زیان‌های هنگفت مالی هم به میان آمد.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی پیشین وزارت دفاع افغانستان، در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت باید به وضعیت اقتصادی مردم غزنی توجه می‌کرد.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی افزود:

"دولت در این زمینه کمبودهای دارد، وزارت دفاع و وزارت داخله نیز هم‌چنین. دولت نتوانسته به مردم کار پیدا کند، چیزی که در غزنی فقر را دو برابر ساخته است. برنامه‌های که به غزنی وعده داده شده باید عملی شود، در غیر آن، با شعار نمی‌شود مشکلات را حل کرد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سفر اخیرش به غزنی، به مردم وعده داد که غزنی از لحاظ اداری در شمار ولایات درجه یک خواهد آمد و کمربندهای امنیتی آن نیز مستحکم ساخته خواهد شد.

به گزارش رویترز، به دنبال آنکه نیروهای افغان طالبان را از شهر غزنی بیرون راندند، حکومت افغانستان وعده داد که ۲۰ میلیون دالر را در بخش بازسازی و کمک با مردم این ولایت اختصاص می‌دهد.

غزنی که بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از ۱۸ ولسوالی آن قسماً یا کلاً تحت کنترول طالبان است، در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان مرکز ثقافت اسلامی اعلام شده بود.

XS
SM
MD
LG